لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

بان کی مون: ایران درباره بسته‌ مشوق‌ها مذاکره کند


بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
دبیرکل سازمان ملل می‌گوید به ایران توصیه کرده است بهتر است در مورد بسته مشوق‌های کشورهای پنج بعلاوه یک در قبال توقف غنی‌سازی اورانیوم با این کشورها به مذاکره بنشیند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی – مون که جمعه گذشته در نیویورک با محمود احمدی‌نژاد گفت‌وگو داشت می‌گوید روز سه‌شنبه هفته جاری نیز در این باره با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، «مذاکراتی بسیار رک‌و راست‌تر» داشته است.

در حالی که جمهوری اسلامی قرار است روز پنج‌شنبه با کشورهای پنج به علاوه یک یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، در ژنو پای میز مذاکره بنشیند، آقای بان می‌گوید به منوچهر متکی توصیه کرده است که در مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران «به پیشرفت برسند».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، بارها گفته است که مسئله برنامه هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» می‌داند و ایران دیگر حاضر به گفت‌وگو در این باره نیست، اما آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌گویند قطعا در مذاکرات ژنو این مسئله را مطرح خواهند کرد.

بحث و جدل بین غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هفته گذشته زمانی بالا گرفت که تهران فاش کرد در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور است.

آقای احمدی‌نژاد روز جمعه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در این زمینه را کاملا قانونی دانست و اعلام کرد که ایران طبق الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش ماه پیش از عملیاتی شدن این مرکز غنی‌سازی جدید به آژانس اطلاع داده است.

در مقابل آژانس انرژی اتمی می‌گوید ایران باید به محض اتخاذ تصمیم به ساخت چنین تاسیساتی باید آژانس را در جریان می‌گذاشته است.
در همین زمینه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از دیدارهای خود با بازرسان آژانس خبر داد و گفت که آنها «در آینده نزدیک» به تاسیسات جدید دسترسی پیدا خواهند کرد.

واشینگتن و دیگر دولت‌های غربی بر این عقیده‌اند که ایران در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است می‌گوید انرژی هسته‌ای را فقط برای تولید برق می‌خواهد.
XS
SM
MD
LG