لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

محمد البرادعی به‌زودی به ایران سفر می‌کند


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از سفر مدیرکل این آژانس به ایران برای بحث درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه آژانس انرژی اتمی آمده است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، «به دعوت مقامات ایرانی به تهران می‌رود. او به‌زودی برای بحث درباره چند موضوع به ایران سفر خواهد کرد».

این نهاد دیدبان هسته‌ای سازمان ملل بیانیه خود را روز پنج‌شنبه اندکی پس از آن منتشر کرد که شش قدرت جهانی از جمله ایالات متحده برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی درباره غنی‌سازی اورانیوم در ژنو سوئیس به پای میز مذاکره رفتند.

در پایان این مذاکرات که حدود هفت ساعت و نیم به طول انجامید، تهران موافقت کرد که بازرسان آژانس به تاسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی شهر قم که خبر ساخت آن هفته گذشته منتشر شد دسترسی داشته باشند.

خبر سفر آقای البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران در حالی منتشر شده است که او روز چهارشنبه جمهوری اسلامی را به دلیل «عدم اعلام برپایی دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در روز آغاز ساخت آن» ناقض مقررات این آژانس دانست.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز جمعه گذشته فعالیت‌های تهران در این زمینه را کاملا قانونی دانسته و اعلام کرده بود که ایران طبق الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش ماه پیش از عملیاتی شدن این مرکز غنی‌سازی جدید به آژانس اطلاع داده است.

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان گفت‌وگوی یک‌روزه ایران با کشورهای عضو گروه ۵+۱ اشاره کرد که این شش کشور «انتظار دارند ايران تا دو هفته آينده به بازرسان آژانس انرژى اتمى اجازه دهد از تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم در قم بازديد كنند.»

آقای سولانا همچنین اعلام کرد که ايران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز ۱۸ اكتبر در شهر وين، پایتخت اتريش، نشست تازه‌ای داشته باشند.

جمهوری اسلامی روز گذشته در حالی درباره برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی به مذاکره نشست که رئیس دولت دهم از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بارها مسئله پرونده هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خوانده و گفته بود که به هیچ وجه حاضر به مذاکره در این باره نیست.

کشورهای غربی تهديد كرده بودند كه در صورت عدم همكارى و ارائه پاسخ شفاف از سوى ايران درباره اهداف برنامه هسته‌ای‌‌اش، وضع تحريم‌هاى شديدتر و سخت‌تر و انزواى بيشتر تهران را در دستور كار خود قرار خواهند داد.
XS
SM
MD
LG