لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۹

«توافق اصولی تهران برای غنی‌سازی اورانیوم در روسیه»


بخشی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
بخشی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
یک مقام دولت آمریکا روز پنج‌شنبه گفت در پی مذاکرات ایران با گروه ۵+۱، تهران در مورد ارسال بخش اعظم ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه توافق اصولی کرده است.

خبرگزاری فرانسه از قول این مقام آمریکایی می‌گوید ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران برای استفاده به عنوان سوخت رآکتور کوچک تهران که ایزوتوپ‌های پزشکی تولید می‌کند در روسیه پالایش خواهد شد.

توافق اصولی جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی پس از حدود هفت ساعت و نیم مذاکره با این کشورها در ژنو سوئیس حاصل شده است.

در این مذاکرات با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، تهران همچنین موافقت کرد که بازرسان آژانس به تاسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی شهر قم که خبر ساخت آن هفته گذشته منتشر شد دسترسی داشته باشند.

جمهوری اسلامی روز گذشته در حالی درباره برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی به مذاکره نشست که رئیس دولت دهم از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بارها مسئله پرونده هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خوانده و گفته بود که به هیچ وجه حاضر به مذاکره در این باره نیست.

بر اساس این توافق اصولی که خبرگزاری فرانسه آن را «طرحی آزمایشی» می‌خواند، ایران بخش اعظم اورانیوم خود را که تا حدود سه و نیم درصد غنی شده به روسیه ارسال می‌کند تا در آنجا بار دیگر تا حدود ۲۰ درصد غنی‌سازی شود.

درجه خلوص زیر ۲۰ درصد برای اورانیوم بسیار پایین‌تر از خلوصی است که برای تولید تسلیحات اتمی لازم است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اورانیومی که روسیه غنی‌سازی می‌کند سپس توسط متخصصان فرانسوی برای تولید «میله‌های سوخت» استفاده و به ایران ارسال خواهد شد تا در رآکتور تهران استفاده شود.

به گفته این مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود، تهران در جریان مذاکرات خود در ژنو اعلام کرده است که سوخت رآکتور تهران در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده پایان خواهد یافت.

این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو اشاره کرده است که تهران «چند ماه قبل» برای جایگزینی سوخت رآکتور خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست داده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در پاسخ پیشنهاد مشترک دو دولت آمریکا و روسیه را به ایران ارائه کرده است.
این دو دولت به ایران پیشنهاد کرده بودند که از ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده خود برای تامین سوخت رآکتور تهران استفاده کند.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از سفر مدیرکل این آژانس، محمد البرادعی، به ایران برای بحث درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه آژانس انرژی اتمی آمده است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، «به دعوت مقامات ایرانی به تهران می‌رود. او به‌زودی برای بحث درباره چند موضوع به ایران سفر خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG