لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

بازرسان آژانس، سوم آبان در تأسیسات قم


محل احتمالی تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم
محل احتمالی تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم
محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری از توافق با ایران برای بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات جدید غنی‌سازی در قم در ۲۵ اکتبر، سوم آبان ماه، خبر داد.

آقای البرادعی در کنفرانس مشترک خبری با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین گفت که ایران، روسیه، ایالات متحده و فرانسه ۱۹ اکتبر، ۲۷ مهر ماه، در وین به گفت‌وگو خواهند نشست.

این گفت‌وگوها آن طور که محمد البرادعی می‌گوید، قرار است در مورد در اختیار گذاشتن اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا (در حدود ۲۰ درصد) برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران انجام شود.

آقای البرادعی همچنین بار دیگر خواستار اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران شد اما در عین حال وجود اطلاعات انتشار نیافته در مورد فعالیت‌های نظامی ایران در بخش هسته‌ای در آژانس را رد کرد؛ محمد البرادعی در پاسخ به خبرنگاران گفت که گزارش‌های منتشر شده در در مورد در اختیار داشتن اسناد محرمانه درباره وجوه نظامی برنامه هسته‌ای ایران کاملا «بی‌پایه» است و تاکید کرد که این آژانس همه اطلاعات خود را در اختیار اعضای شورای حکام قرار داده است.

کنفرانس خبری محمد البرادعی، یک روز پس از آن انجام شد که وی در آخرین هفته‌های مسئولیت خود به عنوان مدیرکل آژانس، روز گذشته برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در همین کنفرانس خبری، نتایج گفت‌وگوهای خود با آقای البرادعی را موفقیت‌آمیز خواند.

ایران پیش از این در نشست نهم مهرماه با نمایندگان گروه ۵+۱ در ژنو، توافق کرده بود که این گفت‌وگوها در همین ماه از سر گرفته شود.

تهران همچنین در نشست ژنو موافقت کرد که بازرسان آژانس به تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم دسترسی داشته باشند.

نتایج گفت‌وگوهای ژنو با استقبال کشورهای آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان روبه‌رو شد گرچه همه این کشورها تأکید کردند که اکنون باید منتظر گام‌های عملی در جهت تحقق نتایج این گفت‌وگوها بود.

موضوع تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران، نخستین بار هفته گذشته و به هنگام حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک، از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع دیپلماتیک خبر داده بود که ایران به تازگی وجود دومین تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

ساعاتى پس از انتشار اين خبر مقا‌م‌هاى ايرانى از جمله على‌اكبر صالحى رئيس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى آن را تأييد كردند و رئيس دفتر آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى نيز، «از عملياتى شدن قريب‌الوقوع اين مجموعه» خبر داد.

افشای این موضوع موجی از واکنش‌ها را در محافل بین‌المللی برانگیخت و در یکی از نخستین واکنش‌ها هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که این تأسیسات چالشی جدید برای جامعه جهانی است.

رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه و در آستانه آغار به کار نشست گروه ۲۰ در پیتسبورگ، با اشاره به وجود این مرکز غنی‌سازی جدید، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملاً فاش سازد.

مقامات ایرانی از آن زمان تا کنون چندین بار تأکید کرده‌اند که اعلام ساخت این تأسیسات جدید «پیش از موعد مقرر» صورت گرفته و از جمله محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که ایران به دلیل اعلام پیش از موعد این موضوع مستحق تشویق است.
XS
SM
MD
LG