لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

فتح و حماس در آستانه توافق نهایی آشتی ملی


خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، به هنگام حضور در گفت‌وگوهای آشتی در قاهره/ خرداد ۸۸
خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، به هنگام حضور در گفت‌وگوهای آشتی در قاهره/ خرداد ۸۸
مقامات مصری و فلسطینی می‌گویند مقدمات امضای توافق آشتی ملی فلسطینی برای ۲۲ اکتبر، ۳۰ مهر آماده شده است.

حسام ذکی سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که کشورش در دستیابی سران دو سازمان رقیب فلسطینی به تفاهم آشتی ملی «نقش مرکزی» ایفا کرد و «بن بست چند ساله شکسته شد».

سران حماس و فتح نیز با تأیید دستیابی به «موفقیت» در مذاکرات قاهره گفتند که موافقتنامه آشتی در جریان نشستی در قاهره امضا خواهد شد».

فوزی برهوم سخنگوی حماس در غزه گفت هیئت ارشد حماس به رهبری خالد مشعل در نشست آشتی ملی قاهره شرکت می‌کند، و به گفته او، «توافق‌نامه آشتی ملی ۲۲ اکتبر امضا می‌شود».

مصر اعلام کرد، افزون بر حماس و فتح، هیئت‌هایی از سایر تشکل‌های فلسطینی نیز به همایش آشتی ملی دعوت می‌شوند.

براساس پیش‌نویس توافق به دست آمده، یک نهاد مشترک امنیتی، دربرگیرنده نیروهای مسلح فتح و حماس، دوباره درغزه فعالیت خواهد کرد. برای نیروهای فلسطینی مستقر در گذرگاه‌های غزه و حضور دوباره ناظران اروپایی در این گذرگاه‌ها نیز تفاهم‌های لازم به دست آمده است.

قرار است محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی، دوشنبه در جریان همایشی در کشور اردن با وزیر خارجه مصر و رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کند تا آخرین جزئیات توافق آشتی ملی را رقم زند.

این دو مقام ارشد مصری سپس خود راهی سوریه می‌شوند تا موافقت خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس با این توافق را به دست آورند.

مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف بین حماس و فتح، موعد برگزاری انتخابات سراسری در کرانه باختری و غزه بوده است.

بر اساس پیش‌نویس تفاهم به دست آمده، این انتخابات که می‌بایست ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ برگزار شود، به موعدی دیرتر در «نیمه نخست ۲۰۱۰» موکول گردیده، و پیشنهاد شده که یک کمیسیون عالی بین‌العربی بر این انتخابات نظارت کند.

تشکیلات خود گردان فلسطینی و حماس در سه سال و نیم اخیر دو حکومت جداگانه در کرانه باختری و باریکه غزه داشته‌اند. باریکه غزه در ژوئن ۲۰۰۶ در جریان نبردهای خونین و پرتلفات، به تسلط کامل حماس در آمد.

همزمان، سران حماس اعلام کردند که قصد جدی دارند که گیلعاد شالیط سرباز اسرائیلی اسیر را در یک معامله با دولت اسرائیل آزاد کنند.

محمود الزهار ازسران حماس درغزه شنبه به نشریه آلمانی اشپیگل گفت: «هر چند مذاکرات دشوار است، اما پرونده شالیط در چند هفته یا حداکثر در چند ماه بسته می‌شود».

در گام نخست یک مبادله احتمالی، اسرائیل جمعه ۲۰ زن زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کرد. آزادی این زنان عضو تشکل‌های مسلح فلسطینی، بهایی بود که اسرائیل برای دریافت یک کاست ویدیوئی کوتاه از سرباز اسیر خود پرداخت.

روزنامه‌های هاآرتص و معاریو یکشنبه نوشتند، اسرائیل با فهرست درخواستی حماس موافق است و حال که زنده بودن شالیط در اسارت ثابت شد، نخست‌وزیراسرائیل می‌تواند با تکیه بیشتر بر حمایت مردمی، زندانیان فلسطینی را آزاد کند.

ناظران می‌گویند، حماس می‌خواهد معامله شالیط درآستانه انتخابات فلسطین انجام شود تا آزاد شدن گروهی عظیم از زندانیان فلسطینی به موفقیت دوباره حماس در انتخابات کمک کند.
XS
SM
MD
LG