لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

سپاه، بسیج دانشجویی و مقابله با تهدیدات نرم


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها برای اولین بار یک فرمانده ارشد نظامی در جمهوری اسلامی ایران خواستار ایفای نقش متفاوتی برای بسیج دانشجویی شده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از مسئولان بسيج دانشجويی دانشگاه‌های ايران خواسته است تا در مقابل آنچه او «جبهه جنگ نرم» ناميده، عکس‌العمل مناسب نشان داده و منتظر دستور مسئولان بالا دست نباشند.

در روزهای گذشته و همزمان با آيين بازگشايی دانشگاه‌ها در ايران، گروهی از دانشجويان معترض دانشگاه‌های تهران با تجمع در دانشگاه‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری اخير اعتراض کردند.

آقای جعفری که در محل سفارت سابق آمريکا سخنرانی می‌کرد از اعضای بسيج دانشجويی، تشکلی که از حاميان سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید، با عنوان فرماندهان جوان جبهه به گفته او جنگ نرم نام برد؛ توصیفی که برای اولين بار آيت‌الله علی خامنه‌ای در ديدار با جمعی از بسيجيان از آن استفاده کرد.

آقای جعفری همچنين خواستار آشنايی بسيجيان به عرصه‌های سياسی و فرهنگی به گفته او «ميدان جنگ نرم» شد و گفت بسيجيان با مصاديق اقدام و عمل خود در هر مکانی هستند، عکس‌العمل‌های مناسب نشان داده و روشنگری کنند.

به گفته فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران آنچه او برنامه‌های معمول بسيج دانشجويی در سال‌های گذشته ناميده، ممکن است جوابگوی مقابله با جريان کنونی نباشد.

در همین زمینه علی افشاری، فعال سياسی مقيم واشنگتن، به راديو فردا می‌گويد: «اين [گفته‌ها] اعتراف صريحی است که بسيج دانشجويی يک تشکل شبه نظامی هم نه بلکه بخشی از تشکيلات نظامی سپاه است و هر کاری انجام داده بر اساس دستوراتی بوده که مافوق‌های سپاه پاسداران به آن ابلاغ می‌کردند».

آقای افشاری ادامه می‌دهد: «اقتضای محيط علمی اين است که نظاميان در آن حضور نداشته باشند و گفته می‌شد بسيج دانشجويی با اين اصل تناقض دارد و اين نهاد نامشروع است. اما اکنون اين تشکل از محل بودجه‌ها و امکانات دانشجويی استفاده می‌کند اما عملاً مشخصات يک تشکل دانشجويی را ندارد«.

برخی دانشجويان منتقد سياست‌های دولت دهم در ايران می‌گويند صحبت‌های اخير فرمانده کل سپاه پاسداران می‌تواند آغازی برای برخوردهای شديدتر با دانشجويان معترض باشد.

اما به اعتقاد علی افشاری، فعال سياسی مقيم واشنگتن، نشانه‌هايی چون آزادی زود هنگام دانشجويان طيف علامه دفتر تحکيم وحدت در روزهای اخير نشان می‌دهد اين گونه تهديدها پاسخگوی معترضان نيست.

او در ادامه سخنان خود می‌افزايد: «اين برخوردها در دانشگاه نتيجه‌ای نخواهد داشت. سابقه تاريخی و ويژگی‌های خود دانشگاه و انباشت مبارزات قبلی، عملاً يک توازن قوايی را در داخل دانشگاه ها ايجاد کرده و حکومت نمی‌تواند دانشگاه‌ها را به طور کامل سرکوب کند. طبيعی است که اين بار هم بسيج دانشجويی به جايی نخواهد رسيد».

آقای جعفری همچنین در حالی خواستار استقلال عمل دانشجويان بسييجی در ميدان به گفته او «جنگ نرم» شده که پيش از اين گفته بود مسئوليت مقابله با آن چه تهديدات نرم در جمهوری اسلامی ايران خوانده می شود بنابر مصوبه رهبر جمهوری اسلامی به بسيج واگذار شده است.

وی بار ديگر در تازه‌ترين اظهارات خود در جمع دانشجويان بسيجی از اتفاقات پس انتخابات اخير در ايران به عنوان مصاديق اين گونه تهديدات نام برد و اتهاماتی را متوجه اصلاح طلبان از جمله محمد خاتمی کرد.

او با انتقاد از طرح تازه آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری، که طرح «آشتی ملی» نام گرفته است، گفت که هرگز با قانون شکنان و مخالفان آرای ملت نمی‌توان طرح وحدت ريخت و خواصی که پس از انتخابات به اشتباه سکوت کردند اکنون نيز سکوت کنند و دم از وحدت نزنند.

اظهارات مشابه محمدعلی جعفری همواره با واکنش برخی چهره‌ها و احزاب در جمهوری اسلامی ايران مواجه شده است.

در یکی از آخرین واکنش‌ها چندی پيش حسين هاشميان، رئيس فراکسيون خط امام مجلس هشتم شورای اسلامی، آقای جعفری را به امام يا آيت‌الله خمينی‌زدايی متهم کرد و گفت او بيش از اندازه به قوه نظامی‌اش مغرور شده و بايد حدود فعاليت نظامی‌اش مشخص شود.
XS
SM
MD
LG