لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

«طرح آمریکا برای تشدید تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات»


استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه داری آمریکا
استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه داری آمریکا
معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا می گوید: در صورتی که ایران نتواند ثابت کند که به دنبال ساخت جنگ ‌افزارهای هسته‌ای نیست با تحریم‌های شدیدتر جهانی روبرو خواهد شد.

استوارت لوی روز سه‌شنبه از تهیه «طرحی جامع و فراگیر» برای تشدید تحریم‌های ایران در صورت سرپیچی این کشور از تن دادن به خواسته ‌های جامعه جهانی خبر داد.

وی که در برابر اعضای کمیسیون بانکی مجلس سنای آمریکا سخن می‌گفت، با بیان این که هیچ تحریمی به تنهایی کارایی ندارد، اظهار داشت: «برای آن که تحریم‌ها موثر واقع شوند، نیازمند اتخاذ همزمان تدابیر متعدد در بخش‌های مختلف هستیم.»

معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا بدون اشاره به جزییات طرح‌ مدنظر واشنگتن برای تشدید تحریم‌های ایران، بر اهمیت همکاری نزدیک جامعه جهانی در این زمینه تاکید کرده و افزود: « به هر میزان که تدابیر مالی از حمایت بیشتر جامعه جهانی برخوردار باشد، از کارایی بیشتری هم برخوردار خواهد بود.»

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی، جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای اتمی است.

ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف صلح آمیز را دنبال می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت ‌های اتمی بحث ‌برانگیز خود پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران که بارها پرونده هسته‌ای خود را «تمام‌ شده» خوانده بود، هفته گذشته با شش قدرت جهانی به پای میز مذاکره رفت و با بازرسی تاسیسات هسته‌ای قم و همین طور برگزاری دور دیگری از مذاکرات در ماه جاری میلادی موافقت کرد.

به دنبال این مذاکرات امیدواری‌ها به حل صلح آمیز برنامه اتمی ایران افزایش یافته است.

با این حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در عین مثبت خواندن مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته با ایران گفت: «انتظار ما بسیار بیش از این ‌هاست.»

به گفته خانم کلینتون، پیشرفتی که در مذاکرات ژنو حاصل شد، این فرصت را به قدرت‌های جهانی داده است تا اعمال ایران را ارزیابی کنند، اما با این حال دولت آمریکا در کنار دیگر قدرت‌ها در حال آماده ساختن تحریم‌هایی است تا در صورت شکست مذاکرات علیه ایران به کار گرفته شوند.

پیشتر کنگره آمریکا طرحی را به منظور مجازات فروشندگان بنزین به ایران تصویب کرده بود. ایران حدود چهل درصد بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استوارت لوی بر این باور است که آمریکا و متحدانش با فشار آوردن روی «نقاط ضعف ایران» می‌توانند، در صورت لزوم به جمهوری اسلامی نشان دهند که تن ندادن به خواسته‌های جامعه جهانی «بهای سنگینی» در پی خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG