لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

انتقاد شدیداللحن دو نماینده مجلس ایران از رهبر حماس


خالد مشعل که سال‌هاست در سوریه در تبعید زندگی می‌کند زمستان گذشته در مجلس ایران نیز حاضر شد.
خالد مشعل که سال‌هاست در سوریه در تبعید زندگی می‌کند زمستان گذشته در مجلس ایران نیز حاضر شد.
دو نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه از رئیس دفتر سیاسی حماس به خاطر به کار بردن عبارت «خلیج عربی» به جای خلیج فارس شدیدا انتقاد کردند.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، روز جمعه گذشته در مراسم «جشن قدس» که در شهر دمشق سوریه برگزار شد در سخنرانی خود برای اشاره به خلیج فارس از عبارت «خلیج عربی» استفاده کرد.

قدرت‌الله علیخانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به حساسیت «مردم و مسئولان» ایران به خلیج فارس این اقدام خالد مشعل را «موضع‌گیری نسنجیده» خواند.

آقای علیخانی ضمن اعتراض به «استفاده از واژه‌های مجعول» در این باره گفت: «برخی از مقامات هم می‌خواهند ما را داشته باشند و هم طرف مقابل را... استنباط می‌شود که آنها... چشم طمع به منافع ما دارند.»

گروه حماس از حمایت آشکار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی برخوردار بوده و رقیب تندرو و سرسخت گروه میانه‌روی فتح که محمود عباس رهبری آن را بر عهده دارد، بشمار می رود.

خالد مشعل خود زمستان گذشته و پس از جنگ ۲۲ روزه حماس با اسرائیل که کشته‌های فراوان بر جا گذاشت در سفر به ایران برای سخنرانی در دانشگاه تهران حاضر شد و از ایران به خاطر «کمک‌های مالی، سیاسی، رسانه‌ای و مردمی» تشکر کرد.

قدرت‌الله علیخانی که نماینده مردم قزوین در مجلس نیز هست تلویحا این اقدام خالد مشعل را با هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا و از دوستان آمریکای لاتینی محمود احمدی‌نژاد، مقایسه کرد و گفت: «موضع‌گیری‌های دوگانه چاوز این شائبه را تقویت می‌کند که ارتباطش با ایران در راستای منافع اوست.»

اما اقدام خالد مشعل و به کار بردن عبارت «خلیج عربی» واکنش علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، را نیز به دنبال داشت.

آقای بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، خانه ملت، اشاره کرد که «اشتباه خالد مشعل در به کار بردن عبارت خلیج عربی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.»

او افزود: «همه... می‌دانند که خلیج فارس در تمام تاریخ خلیج فارس بوده و به کارگیری عنوانی غیر از این تحریفی غیرقابل‌قبول است.»

کاربرد عبارت «خلیج عربی» به جای خلیج فارس تاکنون چندین بار باعث اعتراض گسترده مردم ایران،‌ بیش از مقامات جمهوری اسلامی، شده است.

بار آخر سال گذشته اقدام شرکت گوگل در اضافه کردن این عبارت در کنار خليج فارس در يک نرم‌افزار نقشه‌خوان اعتراض فراوان ايرانيان را به دنبال داشت.

این در حالی است که سازمان ملل متحد تاکنون در دو سند، دو قطع‌نامه و سه نقشه رسمی با تاکيد بر درست بودن نام خليج فارس از کشورهای عضو اين سازمان خواسته است در مکاتبات رسمی خود از نام «خليج فارس» استفاده کنند.
XS
SM
MD
LG