لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

مایکروسافت با موبایل به جنگ آیفون می‌رود


بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت
بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت
پس از ماه ها تبلیغ و صحبت در مورد تلفن موبایل ویندوز کمپانی مایکروسافت روز سه شنبه اعلام کرد که اولین بخش از محصولات مجهز به سیستم تلفن موبایل ویندوز آماده ورود به بازار هستند. انتظار می رود که طی چند روز و چند هفته آینده تلفن های موبایل محصول شرکت های مختلف که به سیستم عامل ویندوز مجهزاند ، وارد بازار شوند.

شرکت مایکرو سافت با این سیستم عامل جدید برای تلفن همراه امیدوار است به بازار وسایل مخابراتی مدرن و خریداران ثابت کند که این محصول جدید نه تنها یک تلفن موبایل بسیار پیشرفته بلکه وسیله ای است ایده آل برای آنهاییکه می خواهند جهان ویندوز را همواره در هر کجا که هستند با خود داشته باشند.

سیستم عاملی که مایکروسافت برای این نسل از تلفن های همراه طراحی کرده است ، نرم افزار جستجوگر قوی تری دارد و فهرست و کلیدهای فرمان آن به شکل ساده تری برای استفاده با انگشت و لمس صفحه طراحی شده اند.

جنبه های فنی و کاربری

اما شاید از نظر فنی و کاربری دو خصیصه یا سرویس جدیدی که به این سیستم عامل اضافه شده است بیشتر از هر چیز دیگری مهم باشد. نکته اول این است ، نرم افزار موسوم به «بازار ویندوز» که در حقیقت پاسخ شرکت مایکروسافت به گنجینه بایگانی و اشتراک آیفون است، ظرفیت پذیرش و به کارگیری برنامه های بیشتری را دارد و استفاده از این برنامه ها هیچیک به تایید کمپانی مایکروسافت نیاز ندارند.

بنابراین کاربران می توانند بسیاری از برنامه های طراحی شده در بازار را مستقیما از شرکت های اصلی توسعه دهنده آنها خریداری کنند. به نظر می رسد که شرکت مایکروسافت تحت فشار ابتکار iآیفون در این زمینه مجبور شده است از روش انحصاری خود در کنترل اشتراک با برنامه های جدید صرفنظر کرده و اکنون به یک نوع واسطه بدل شده است.

نکته فنی مهم دیگر در کاربری از سیستم عامل ویندوز برای تلفن های موبایل به «تلفن من» شهرت یافته که سرویس ویژه ای است برای یافتن یک تلفن موبایل گم شده . با استفاده از این سرویس صاحب تلفن با کمک ارائه کننده سرویس می تواند زنگ تلفن گم شده خود را در هر نقطه ای به صدا درآورده ، در صورت لزوم خط ارتباط آن را کاملا قطع کرده و تمام اطلاعات و برنامه های آن را در زمان کوتاهی پاک کند.

تلفن های موبایل مایکرو سافت این سرویس ویژه «تلفن من» را با بهایی بسیار کم یعنی ۵ دلار برای هر مورد به مشتریان عرضه می کند. در صورتیکه در مورد آیفون برخورداری از این سرویس مستلزم اشتراک سالانه است و حدود ۱۰۰ دلار در سال هزینه دارد.

جنبه های مالی و بازاریابی

ولی با وجود تمام خصوصیات فنی و کاربری نکته مهم این است که یا شرکت مایکروسافت باعرضه این محصول جدید در بازار پررقابت و پیچیده تلفن های هوشمند خواهد توانست جای پای محکمی برای خود دست و پا کند یا نه؟ در این مسیر مایکروسافت به غیر از آیفون باید با محصولات مشابهی که به سیستم عامل بلاک بری، اندروید و یا پالم وب مجهز هستند، رقابت کند.

چالشی که مایکروسافت با آن روبرو است در جریان برگزاری دو جلسه توضیحی و بازاریابی در منطقه سیلیکان در حومه سانفرانسیسکو که مرکز شرکت های بزرگ تکنولوژی ارتباطی است به خوبی روشن شد. در جلسه ای که مایکروسافت ترتیب داده بود فقط ۶ نفر شرکت کرده بودند که ۳ نفر از آنها از کارکنان این شرکت بودند. در مقابل در جلسه مربوط به تلفن آیفون تمام سالن کنفرانس پر بود. حتی برخی از شرکای کمپانی مایکروسافت مثل موتورولا و یا پالم در سال های اخیر به سیستم های عامل دیگری به غیر محصولات مایکروسافت علاقه مند شده اند.

اما با همه این نشانه های نه چندان مثبت برای آینده مایکروسافت گزارشی که اخیرا توسط یک موسسه تحقیقی صنعت ارتباطات منتشر شده است معتقد است که هنوز نمی توان تصور کرد که مایکروسافت به کلی از میدان رقابت خارج شده است. ولی این گزارش تاکید می کند که سیستم عامل مایکروسافت برای تلفن های موبایل برخلاف پیش بینی این شرکت نخواهد توانست تا سال ۲۰۱۳ فروش خود را به سه برابر برساند و بعید است که این محصول در رقابت برای فروش سیستم های موبایل های هوشمند در جهان به مقام دوم برسد.

در هر حال شرکت مایکروسافت در نظر دارد که با یک کارزار تبلیغاتی بسیار گسترده از طریق آگهی های تلویزیونی و اینترنتی معرفی و بازاریابی سیستم عامل ویندوز برای تلفن های موبایل را به پیش ببرد.
XS
SM
MD
LG