لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

اوباما: جایزه نوبل به مثابه فراخوانی برای مقابله با چالش ها است


باراک اوباما می گوید از دریافت جایزه صلح نوبل شگفت زده شده و فروتنانه مفتخر است.
باراک اوباما می گوید از دریافت جایزه صلح نوبل شگفت زده شده و فروتنانه مفتخر است.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريكا در واكنش به اعلام نام وى به عنوان برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۹، گفته است: این جایزه را به مثابه فراخوانی برای اقدام می پذیرد ، در خواستی که همه ملت ها را به مقابله با چالش های قرن بیست یکم فرا می خواند.

باراک اوباما اضافه کرده است که از تصمیم کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح به وی، شگفت زده شده و فروتنانه مفتخر است.

باراک اوباما می گوید: احساس می کنم که شایستگی قرار گرفتن در کنار چهره هایی که به دریافت این جایزه مفتخر شده اند را ندارم.

رییس جمهوری آمریکا با این حال، تصریح کرد:«من این جایز را به بمثابه فراخوانی برای اقدام می پذیرم، در خواستی که همه ملت ها برای مقابله با چالش های قرن بیست یکم فرا می خواند.»

با وجود برخى انتقاد‌ها از انتخاب باراك اوباما به عنوان برنده امسال جايزه صلح نوبل، كميته نوبل در اسلو از تصميم خود دفاع كرد.

توربيون ياگلاند رييس كميته نوبل در اين باره گفت: « آنچه وى (اوباما) در مدت رياست جمهورى‌اش انجام داده و تغييراتى كه در عرصه بين‌المللى به واسطه وى صورت گرفته است، براى اعطاى جايزه صلح نوبل به وى كفايت مى‌‌كند.»

وى در واكنش به برخى انتقاد‌ها در اين باره كه هنوز براى دادن جايزه نوبل به اوباما خيلى زود است، اظهار داشت، سه سال ديگر ممكن است خيلى دير باشد.

در حالى كه هنوز حتى يك سال از نخستين دور رياست جمهورى باراك اوباما سپرى نشده است، كميته نوبل در نروژ روز جمعه در خبرى غيرمنتظره نام او را به عنوان برنده جايزه امسال صلح نوبل اعلام كرد.

كميته نوبل در بيانيه‌اى كه به همين مناسبت منتشر كرد، دليل انتخاب نخستين رئيس جمهور رنگين‌‌پوست آمريكا را به عنوان برنده جايزه صلح نوبل «تلاش گسترده وى براى تقويت ديپلماسى بين‌المللى و همكارى ميان ملت‌ها» اعلام كرده است.

اين در حالى است كه آقاى اوباما مى‌گويد، جايزه نوبل را به عنوان «تاييدى بر دستاوردهاى شخص خود» نمى‌داند، بلكه آن را به منزله تاييد اهدافى تلقى مى‌كند كه از طرف وى براى ايالات متحده و جهان در نظر گرفته شده است.

باراك اوباما همچنين گفت: « اين جايزه بايد بين تمام كسانى كه براى رسيدن به صلح و عدالت تلاش مى‌كنند، تقسيم شود.»

رييس جمهور آمريكا در عين حال تصريح كرد، در گذشته نيز جايزه نوبل بارها براى حمايت از رويكردهاى خاصى اعطا شده است.

وى يك بار ديگر بر تلاش خود براى برچيدن همه سلاح‌هاى هسته‌اى در جهان تاكيد كرده و اظهار داشت: « ما نمى‌توانيم اجازه دهيم جنگ‌افزارهاى هسته‌اى روز به روز بيشتر گسترش يابد.»

كميته نوبل از تلاش‌ باراك اوباما براى ايجاد جهانى عارى از سلاح‌هاى هسته‌اى نيز به عنوان يكى از دلايل انتخاب وى به عنوان برنده جايزه صلح نوبل ياد كرده است.

واكنش‌هاى گسترده جهانى

از سوى ديگر انتخاب باراك اوباما به عنوان برنده جايزه صلح نوبل واكنش‌هاى مختلفى را در جهان به دنبال داشته است.

ينس استولتنبرگ نخست وزير نروژ با ابراز شگفتى ازاين انتخاب گفته است:« بايد ديد آيا اوباما به اهداف خود در زمينه آشتى، صلح و خلع سلاح هسته‌اى دست خواهد يافت يا خير.»

در حالى كه آنگلا مركل صدر اعظم آلمان انتخاب اوباما را به عنوان برنده جايزه نوبل «عالى» خوانده و گفته است:« اوباما در مدت كوتاهى توانست، جو تازه اى در جهان ايجاد كرده و شرايط مناسبى براى گفت و گو فراهم كند.»

خوزه مانوئل باروسو رييس كميسيون اتحاديه اروپا در اين باره گفت: « اين واقعيت كه اوباما در آغاز دوران رياست جمهورى‌اش جايزه نوبل دريافت كرده انعكاس دهنده اميدهايى است كه او در سراسر جهان برانگيخته است.»

يوكيو هاتوياما نخست وزير ژاپن نيز اظهار داشت: « من فكر مى‌كنم، اعطاى جايزه نوبل به اوباما با اميدهاى فراوانى همراه است.»

ميخاييل گورباچف برنده جايزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۰ هم در اين باره گفته است:« در اين دوران دشوار بايد از كسانى كه مسئوليت مى‌پذيرند حمايت كرد.»

لخ والسا برنده جايزه صلح نوبل در سال ۱۹۸۳ با انتقاد از انتخاب اوباما به عنوان برنده جايزه صلح نوبل اظهار داشت:« به اين زودى؟ خيلى زود است. او هنوز موفقيتى به ثبت نرسانده است.»

جيمى كارتر رييس جمهور پيشين آمريكا و برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۲ نیز انتخاب اوباما را به عنوان برنده جايزه صلح نوبل «انتخابى شجاعانه» و بيانگر اميد بستن جهانيان به دولت جديد آمريكا دانسته است.
XS
SM
MD
LG