لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

انصراف وزیر زن پیشنهادی احمدی نژاد


فاطمه آلیا
فاطمه آلیا
فاطمه آلیا وزیر پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای پست وزارت آموزش و پرورش که در پی عدم کسب رای اعتماد سوسن کشاورز به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود، روز دوشنبه با ارسال نامه ای به وی، از پذیرش این پیشنهاد انصراف داد.

فاطمه آلیا، چهارمین زنی بود که در ماه های اخیر از سوی محموداحمدی نژاد برای زوارتخانه های دولت دهم به مجلس پیشنهاد شد.

در دوره اول وزرای پیشنهادی به مجلس، نام سه زن – سوسن کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش، فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی و مرضیه وحید دستجردی برای وزارت بهداشت و درمان- به چشم می خورد که تنها یکی از آنها – مرضیه دستجردی- توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند و به عنوان اولین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی نام گرفت.

سه وزارتخانه آموزش و پرورش، رفاه و تامین اجتماعی و نیرو، از لیست پیشنهادی احمدی نژاد به مجلس تاکنون بدون وزیر هستند.

در ١۷ شهریور سال جاری، محمود احمدی نژاد برای این وزارتخانه ها، فاطمه آلیا و علی ذبیحی به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو به مجلس معرفی کرد اما چند روز بعد به بهانه نزدیک بودن تعطیلات تابستانی مجلس نامه را پس گرفت .

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد البته اعلام کرد که این باز پس گیری به معنای تغییر افراد پیشنهادی نیست اما اصرار رئیس دولت نهم در معرفی وزیر زن، زمزمه هایی از مخالفت ها را دامن زد.

برخی مراجع مذهبی سنتی در ایران مخالف معرفی زن به عنوان وزیر در جمهوری اسلامی هستند که این موضوع نیز در همان روزهای رای اعتماد مجلس به دولت به صورت علنی در برخی رسانه ها منتشر شد.

با این حال محمود احمدی نژاد در معرفی وزرای جدید نیز نام یک زن را در لیست افراد پیشنهادی خود قرار داد.

اما ظاهرا تاخیر در ارسال دوباره نام وزرای پیشنهادی به مجلس و قوت گرفتن زمزمه های مخالفت، فاطمه آلیا گزینه پيشنهادی برای تصدي وزارت آموزش و پرورش را وادار به انصراف از این سمت کرده است.

وی که در حال حاضر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز هست در ابتدای همین هفته با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد نوشت: « بنا به مشورت‌هايي كه با جمعي از همكاران محترم مجلس و دلسوزان نظام و انقلاب داشتم در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيدم كه همچنان در مجلس در خدمت مردم و پشتيبان برنامه‌هاي دولت محترم كه همانا تجلی اراده و رأی بي‌نظير مردم است، باشم.»

محمود احمدی نژاد نیز در پاسخ به نامه فاطمه آلیا نوشت: «فرصت بسيار خوبی برای حضور بانوان در عرصه مهم تعليم و تربيت كه كار ويژه آنان است فراهم شد و متأسفم كه امكان بهره‌مندی از تجربيات و توانمندی‌های ايشان فراهم نشد، اميدوارم در سنگر نمايندگی مردم شريف تهران كماكان خدمتگزار صادق و خوبی باشند.»
XS
SM
MD
LG