لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

تشکیل پرونده علیه مهدی کروبی به خاطر «ادعای تجاوز»


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی
دادستان عمومی و انقلاب تهران روز سه‌شنبه از تشکیل پرونده‌ای علیه مهدی کروبی در دادسرای ویژه روحانیت در مورد «ادعاهای» او مبنی بر تجاوز به معترضان پس از انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، همچنین گفته است که کمیته ویژه قوه قضاییه در این زمینه «پرونده‌ای را به دادستانی ارجاع کرده که در دست رسیدگی است».

مهدی کروبی، دومین رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که به اعتراضاتی گسترده و بی‌سابقه در ایران انجامید، مردادماه گذشته در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، نوشت که اخبار تکان‌دهنده‌ای از «تجاوز وحشیانه به دختران و پسران بازداشت‌شده» شنیده است.

آقای کروبی یک هفته بعد نامه خود را در رسانه‌ها منتشر ساخت و با این کار واکنش گسترده مقامات جمهوری اسلامی و حامیان رئیس دولت دهم را برانگیخت.

از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پی رسانه‌ای شدن نامه مهدی کروبی درباره شکنجه و آزار جنسی در زندان‌ها بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد که «هیچ موردی» از آزار و تجاوز جنسی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک و زندان اوین دیده نشده است.

این در حالی است که همزمان با افزايش حملات طرفداران دولت به آقای کروبی به دليل درخواست بررسی احتمال تجاوز به بازداشتی‌ها، مجيد انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که «اصل قضيه ثابت و گزارش آن برای مقامات ارسال شده است».

آقای انصاری که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست گفته بود که «با کمال تاسف اين‌ها صحت دارد و آدم بايد به قول اميرالمومنين آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اينجا برسد که چنين فجايعی رخ دهد... نه يک مورد بلکه متعدد بوده است».

اوایل شهریورماه نیز یک نماینده مجلس به پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس، گفته بود که «متاسفانه به برخی از بازداشت‌شدگان به وسیله باتوم و شیشه نوشابه تجاوز شده و این امر برای کمیته ویژه محرز شده است».

آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه همچنین از احضار افرادی به خاطر این پرونده خبر داده، اما نامی از آنها نبرده است.

تشکیل پرونده علیه مهدی کروبی در حالی صورت می‌گیرد که به گفته خبرگزاری رویترز به دلیل محبوبیت فراوان او در میان مردم ایران هر گونه تلاش برای دادگاهی کردن «شیخ اصلاحات» به اعتراضات تازه در ایران دامن خواهد زد.

در جريان اعتراضات پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه‌نگاران و مردم عادی توسط نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG