لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

خاتمی و موسوی خواستار برچیدن فضای امنیتی در ایران شدند


محمد خاتمى و ميرحسين موسوى ، عکس از پارلمان نیوز
محمد خاتمى و ميرحسين موسوى ، عکس از پارلمان نیوز
محمد خاتمى و ميرحسين موسوى خواستار «برچيده شدن فضاى امنيتى در جامعه» شده و اعلام كردند، «ملت با زور و فشار از راه خود منحرف نخواهد شد».

پارلمان‌نيوز، پایگاه اینترنتی فراكسيون اصلاح طلب مجلس شوراى به شمار مى‌آيد، روز جمعه اعلام كرد، ميرحسين موسوى، نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهورى و محمد خاتمى، رييس جمهور پيشين ايران با هم ديدار و درباره شرايط حاكم بر كشور رايزنى كرده‌اند.

بر اساس اين گزارش دو طرف با تاكيد بر لزوم «پايبندى جدى به قانون اساسى و معيارهاى اصيل انقلاب و دفاع از جمهورى اسلامى» نسبت به تداوم اوضاع ناگوار كنونى و به ويژه «ادامه بازداشت‌ها، محدود كردن آزادى‌هاى اساسى بر خلاف قانون اساسى و موازين شرعى و اخلاقى، رواج بداخلاقى‌ها ، تهمت‌زدن‌ها و ناروا گوئى‌ها و محروم بودن كسانى كه مورد تهمت و ناسزاگوئى قرار گرفته‌اند از امكان پاسخ» ابراز نگرانى كردند.

در گزارش پايگاه خبرى پارلمان نيوز هيچ اشاره‌اى زمان ديدار ميرحسين موسوى و محمد خاتمى نشده است.

آقاى محمد خاتمى رييس جمهور پيشين ايران در انتخابات رياست جمهورى ۲۲ خرداد از ميرحسين موسوى حمايت كرده و به دنبال سركوب تظاهرات آرام معترضان به نتايج انتخابات در ماه‌هاى گذشته نيز بارها از رهبران جمهورى اسلامى و «كسانى كه مردم را در خيابان به گلوله بستند» انتقاد كرده است.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى تهران و چند شهر ديگر ايران صحنه برگزارى تظاهرات معترضان به منايج انتخابات بوده است.

معترضان به نتیجه انتخابات مى‌گويند، دست‌كم ۷۲ نفر در جريان سركوب تظاهرات كشته شده‌اند.

محمد خاتمى و ميرحسين موسوى همچنين در ديدار خود با بيان اين كه «شرايط كنونى به زيان انقلاب ، كشور و مردم است»، تاكيد كردند: «آنچه امروز بيش از هر چيز مورد نياز است بازگشت به قانون اساسى و پرهيز از نقض، تحريف يا توجيهات ناروا نسبت به اين ميثاق گرانسنگ ملى است.»

اين دو مقام عالى‌رتبه پيشين جمهورى اسلامى با هشدار نسبت به پيامد‌هاى «بستن راه نقد سياست‌ها و رفتارها و مقابله با حضور انتقادى و اعتراض مدنى مردم» افزدند:«اگر تريبون‌هاى رسمى و رسانه‌هائى كه بايد در خدمت آرمان‌هاى انقلاب و مصالح جامعه باشند با جعل، تحريف، دروغ‌پردازى، اهانت و ناروا گوئى فضا را آلوده‌تر كنند، بى‌ترديد مناسب‌ترين موقعيت براى فعال شدن جريان‌هايى پديد خواهد آمد كه با اصل انقلاب و نظام سر سازگارى ندارند.»

ميرحسين موسوى و محمد خاتمى همچنين خواستار رفع محدوديت‌هاى اعمال شده براى رسانه‌ها و پايان شرايط امنيتى در كشور شده و تحقق اين امر را به نفع كشور ارزيابى كردند.

ميرحسين موسوى هفته گذشته با حضور در منزل مهدى كروبى ديگر نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران با وى ديدار كرده بود.

در اين ديدار ميرحسين موسوى و مهدى كروبى با تاكيد دوباره بر انجام تقلب در انتخابات رياست جمهورى و ضمن انتقاد شديد از حاميان دولت به دليل «تخريب اصلاح‌طلبان» از مقام‌هاى جمهورى اسلامى خواسته بودند‌، به آنها اين فرصت را بدهند كه با حضور در تلويزيون مدارك خود را (درباره تقلب در انتخابات) ارايه كنند.
XS
SM
MD
LG