لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

قطعنامه ارتکاب جرائم جنگی در غزه تصويب شد


گزارش ۵۷۴ صفحه ای گلدستون که ماه سپتامبر منتشر شد، ارتش اسرائيل و نيروهای حماس را به «جرائم جنگی» و احتمالا «جرم عليه بشريت» متهم کرده است
گزارش ۵۷۴ صفحه ای گلدستون که ماه سپتامبر منتشر شد، ارتش اسرائيل و نيروهای حماس را به «جرائم جنگی» و احتمالا «جرم عليه بشريت» متهم کرده است
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گزارش کميسيون حقيقت ياب اين شورا در زمينه عمليات نظامی ارتش اسرائيل در غزه، موسوم به گزارش گلدستون را در دوازدهمين نشست ويژه خود، جمعه با اکثريت آرا مورد حمايت قرار داد.

قطعنامه گام مهمی است که در صورت تاييد از سوی شورای امنيت، می تواند زمينه ساز محاکمه دولتمردان و افسران ارتش اسرائيل در ديوان لاهه شود.

گزارش ۵۷۴ صفحه ای گلدستون که ماه سپتامبر منتشر شد، ارتش اسرائيل و نيروهای حماس را به «جرائم جنگی» و احتمالا «جرم عليه بشريت» متهم کرده است.

قاضی اهل آفريقای جنوبی، ريچارد گلدستون به نيابت از سوی شورای حقوق بشر در صدر کميسيون حقيقت ياب، پس از تحقيقات چند ماهه اين گزارش را تنظيم کرد.

ارتش اسرائيل ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ عمليات نظامی «سرب مذاب» در غزه را در واکنش به آنچه که «هشت سال حملات راکتی فلسطينی ها از غزه به جنوب اسرائيل» ناميد، آغاز کرد. بيش از ۱۴۰۰ فلسطينی در آن نبرد ۲۲ روزه کشته شدند.

بيست و پنج کشور از ۴۷ عضو شورای حقوق بشردر نشست جمعه به قطعنامه رای موافق دادند، شش کشور با آن مخالفت کرده و يازده کشور نيز رای ممتنع دادند. آمريکا يکی از شش کشور مخالف بود، که نماينده آن گفت «از روند در پيش گرفته شده، نا اميد شده ايم».

لحن قطعنامه تصويب شده در شورای حقوق بشر شديدتر از پيش نويس آن بود که از اسرائيل بخاطر «همه اقداماتش در قبال سرزمين های فلسطينی» بشدت انتقاد می کند. نشست ويژه شورای حقوق بشر از پنجشنبه آغاز شده بود.

دربخش توصيه های قطعنامه از دو طرف اسرائيلی و فلسطينی خواسته شده که در شش ماه آينده، خود به تحقيق در باره اتهامات وارده بپردازند، و دبيرکل موظف است شش ماه ديگر گزارش لازم را به شورای امنيت ارائه کند.

فلسطين عضو رسمی شورای حقوق بشر سازمان ملل نيست و کشور پاکستان به نمايندگی از فلسطين، پيش نويس قطعنامه را برای رای گيری ارائه کرد.

سفير پاکستان در اشاره به رخدادهای اخير بيت المقدس شرقی و «محدود شدن دسترسی مسلمانان به اماکن مقدسه» نيز گفت «ما از قوای اشغالگر می خواهيم که آزادی اديان را محترم بشمارد».

قطعنامه از سازمان ملل متحد می خواهد که «موارد نقض حقوق فلسطينی ها در قدس شرقی را به صورت مستند پيگيری کند.»

نمايندگان کشورهای عرب و جنبش عدم تعهد، و نيز نمايندگان سازمانهای مدافع حقوق بشر در اجلاس شورای حقوق بشر به سختی ازعملکرد ارتش اسرائيل انتقاد کردند، و از جمله سفير کويت گفت «اسرائيل عمدا فلسطينی ها را می کشد.»

کميسر عالی حقوق بشر خانم ناوی پيلای پنجشنبه با آغاز نشست ويژه گفت «همه طرف ها در جنگ غزه قوانين بين المللی را پايمال کردند». خانم پيلای نسبت به «بی مجازات ماندن جرم جنگی» هشدار داد.

در پی تصويب قطعنامه، فلسطينی ها ازآن ابراز خشنودی کردند. ابراهيم خريشه سفير فلسطين در مقر اروپائی سازمان ملل گفت «اگر جنايتکاران اسرائيلی به سزای خود نرسند، ملت من جامعه بين المللی را نخواهد بخشيد».

اما مقامات اسرائيل از تصويب قطعنامه شديدا انتقاد کردند. اسرائيل گزارش گلدستون را «جانبدارانه و غير عادلانه» می داند.

تصويب قطعنامه به بهبود موقعيت محمود عباس در افکار عمومی فلسطينی ها نيز کمک خواهد کرد. حماس و عامه فلسطينی ها بخاطر عملکرد ماه گذشته نمايندگی فلسطين در ژنو انتقادهای زيادی را متوجه آقای عباس کردند.

اين شورا ماه گذشته رای گيری در زمينه گزارش گلدستون را با حمايت نماينده فلسطين شش ماه به تعويق انداخته بود.

در پی انتقادهای شديد، آقای عباس و تشکيلات فلسطينی در دفاع از خود گفتند اگر گزارش، ماه گذشته به رای گيری گذاشته می شد، ممکن بود که ازحمايت کافی کشورهای عضو برخوردار نشود.

تشکيلات فلسطينی هفته گذشته نظر خود را تغيير داد و خواهان نشست اضطراری شورا گرديد.

عليرغم تصويب قطعنامه شورای حقوق بشر، اسرائيل اميدواراست که آمريکا از حق وتوی خود در شورای امنيت استفاده کند و مانع از پيگيری های بعدی شود.

اما برخی ناظران می گويند جايزه صلح نوبل باراک اوباما، آمريکا را در استفاده از حق وتو به سود اسرائيل و عليه فلسطينی ها محدود خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG