لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

زلزله‌ای چهار ریشتری تهران را لرزاند


تصویر ماهواره‌ای منطقه پاکدشت که بر اساس گزارش‌ها مرکز زمین‌لرزه امروز تهران بوده است
تصویر ماهواره‌ای منطقه پاکدشت که بر اساس گزارش‌ها مرکز زمین‌لرزه امروز تهران بوده است
زلزله‌اى با قدرت چهار درجه در مقياس ريشتر بعد از ظهر روز شنبه تهران و مناطقى از حومه آن را به لرزه درآورد.

بر اساس گزارش خبرگزارى‌هاى داخلى ايران اين زلزله كه كانون آن منطقه پاكدشت واقع در جنوب شرقی تهران اعلام شده است، در حدود ساعت ۱۴:۳۰ روى داده است.

با این حال برخى گزارش‌هاى ديگر حاكى از آن است كه مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران مركز وقوع اين زلزله را شهر رى در جنوب تهران اعلام كرده است.

هنوز گزارشى از تلفات يا خسارات احتمالى زلزله روز شنبه تهران اعلام نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران دقايقى پس از وقوع اين زلزله مدير روابط عمومى آتش نشانى تهران به خبرگزارى مهر گفت: «تا اين لحظه تماسى با آتش نشانى در مورد زلزله گرفته نشده است.»

در همين حال مهدى زارع معاون پژوهشى پژوهشگاه زلزله درباره علت وقوع زلزله در تهران به خبرگزارى مهر گفته است: «طبق اطلاعات به دست آمده اين زلزله به دليل حركت گسل جنوب شرقى تهران ايوانكى رخ داده است.»

ايران از جمله كشورهايى است كه در مسير كمربند زلزله قرار گرفته‌اند و كارشناسان همواره نسبت به احتمال بروز زلزله‌هاى بزرگ در اين كشور هشدار مى‌دهند.

به گفته بهزاد پورمحمد، كارشناس ژئوفيزيك دانشگاه تهران از ميان حدود ۱۶۰ زلزله ويرانگرى كه در سال‌هاى اخير در جهان روى داده است، بيش از ۲۰ درصد آن مربوط به ايران بوده است.

همچنين در صد سال گذشته حدود ۸۰ درصد كسانى كه بر اثر بلاياى طبيعى در ايران جان خود را از دست داده‌اند، قربانى زمين‌لرزه شده‌اند.

آقاى پورمحمد كه از مسئولان پيشين جمعيت هلال احمر ايران بوده است، شمار قربانيان بلاياى طبيعى در ايران در صد سال گذشته را بيش از ۱۵۰ هزار نفر اعلام كرده است.

از جمله زمين‌لرزه‌هاى بزرگ و پرتلفات در ايران مى‌توان به زلزله‌هاى بوئين زهرا درسال ۱۳۴۱، دشت بياض ۱۳۴۷، طبس۱۳۵۷، كرمان ۱۳۶۰، رودبار۱۳۶۹ و زلزله بم در سال ۱۳۸۲ اشاره كرد.

در حالى كه بيشترين تلفات جانى و مالى ناشى از زلزله در ايران به دليل فروريختن ساختمان‌ها بوده است، تاكنون اقدام مؤثرى براى مقاوم سازى ساختمان‌ها و ساخت بناهاى مقاوم در برابر زلزله در ايران و به ويژه در شهرهاى بزرگ صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG