لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

«ایران برای تأمین سوخت راکتور تهران با فرانسه همکاری نمی‌کند»


نشست روز یکشنبه وین
نشست روز یکشنبه وین
منابع ایرانی نزدیک به هیئت مذاکره کننده در وین می‌گویند، فرانسه از جمع کشورهای پیشنهاد دهنده تأمین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران کنار گذاشته شده است.

این در حالی است که ایران و کشورهای روسیه، فرانسه و آمریکا امروز دومین دور از مذاکرات خود را بر سر تأمین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، و واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، در گزارش‌هایی جداگانه به نقل از منابع نزدیک به هیئت ایرانی نوشته‌اند ایران با اعتراض به عدم پایبندی فرانسه به تعهدات پیشین خود، از همکاری با این کشور در زمینه تأمین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران صرف نظر کرده است.

همزمان منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز در یک کنفرانس خبری در تهران تأکید کرد که «ایران به کمک فرانسه برای تأمین سوخت نیروگاه پژوهشی تهران، نیازی ندارد». آقای متکی البته درباره جزییات متمایل نبودن ایران به انجام معامله با فرانسه توضیحی نداد.

گرچه هنوز درباره مذاکرات امروز سه شنبه در وین، جزییاتی منتشر نشده، اما سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است که به رغم خواست تهران، هیئت فرانسه در مذاکرات حضور یافته و همچنان در حال بررسی موضوع تبادل اورانیوم با ایران هستند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات حاضر در نشست افتتاحیه که عصر روز دوشنبه بود نیز گزارش داد که «فرانسه در این مذاکرات باقی می‌ماند.»

ایران در آخرین مذاکره خود با گروه ۵+۱ که نهم مهرماه امسال در ژنو برگزار شد، موافقت اصولی خود را برای ارسال ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه برای پالایش و تأمین سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرد.

بر اساس اين توافق، قرار بود ايران اورانيوم غنى شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آنجا به اورانيوم با غناى ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌هاى سوخت تبديل كند.

این توافق با استقبال تمامی طرف‌های مذاکره کننده در وین روبه‌رو شد گرچه کشورهای غربی بلافاصله اعلام کردند که گرچه توافق ژنو «گامی در مسیر درست» است اما نتایج آن در آینده و بر اساس واکنش‌های تهران مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

ايران هم اکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى‌شده با غناى ۳.۵ درصد در اختيار دارد، اما براى تأمين سوخت راكتور تحقيقاتى تهران كه ايزوتوپ‌هاى پزشكى توليد مى‌كند، به اورانيوم با غناى ۲۰ درصد نيازمند است.

محور مذاکرات اخیر در وین، تبادل اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران با اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده است اما در روزهای اخیر برخی خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که جمهوری اسلامی در ازای دریافت اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، احتمالاً مایل نیست که از ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده‌اش بکاهد.

پیشتر رئیس جمهور ایران،‌ با اشاره به نیاز ایران به اورانیوم غنی‌سازی شده تا حد ۲۰ درصد گفته بود: «ما سوخت را از هر کشوری که اعلام آمادگی کند، می‌خریم و آمریکا هم می‌تواند یکی از طرف‌های فروشنده باشد».

محمود احمدی‌نژاد در عین حال افزود: «طرف فرانسوی پیشنهاد رسمی اعلام کند تا کارشناسان ما در سازمان انرژی اتمی آن را بررسی کنند.»

در همین حال سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود که مسکو آمادگی دارد برای تأمین اورانیوم مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران با فرانسه و آژانس همکاری کند.

اکنون منابع ایرانی گفته‌اند که به علت کوتاهی فرانسه در عمل به تعهداتش از جمله تحویل ۵۰ تن گاز یو سی اف ۶، گفت‌وگو با این کشور فاقد تضمین لازم است.

فرانسه هنوز نسبت به این خبر واکنشی از خود نشان نداده‌ است.

منابع ایرانی اندكى پيش از آغاز مذاكرات وين نیز اعلام كرده بودند که هيئت ايرانى در اين مذاكرات «احتمالاً به طور مستقيم با نمايندگان فرانسه مذاكره نخواهد كرد.»

به گفته اين منابع، «فرانسه به علت كوتاهى در عمل به وظايفش در همكارى هسته‌اى با جمهورى اسلامى ايران از سابقه قابل قبولى در اين زمينه برخوردار نيست و علاوه بر آن همچنان به كارشكنى در روند مذاكرات ايران و آژانس بين المللى انرژى اتمى ادامه مى‌دهد.»

ايران حدود ۱۰ درصد از سهام شركت فرانسوى «يوروديف» را كه در زمينه غنى‌سازى اورانيوم فعاليت مى‌كند، در اختيار دارد.

کشورهای غربی به اهداف ایران برای ادامه غنی‌سازی، که کاربردی دو گانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، مشکوکند و می‌گویند ممکن است جمهوری اسلامی قصد دارد با ادامه غنی‌سازی اورانیوم به بمب اتمی دست یابد اما مقام‌های تهران همواره چنین اتهامی را رد کرده‌اند و هدف از برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز و در راستای تولید برق عنوان می‌کنند.

در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تهران را متهم می‌کند که برای رفع این سوءتفاهم‌ها، با بازرسان آژانس همکاری کاملی ندارد.
XS
SM
MD
LG