لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

پنج نفر در زندان اوین اعدام شدند


پنج نفر سحرگاه چهارشنبه در اوین اعدام شدند. عکس تزئینی است.
پنج نفر سحرگاه چهارشنبه در اوین اعدام شدند. عکس تزئینی است.

سحرگاه چهارشنبه ۲۹ مهرماه، پنج نفر شامل چهار مرد و همچنين سهيلا قديری در زندان اوين تهران اعدام شدند اما اعدام صفر انگوتی که در نوجوانی مرتکب قتل شده با مهلت خانواده مقتول يک ماه به تعويق افتاد.

صفر انگوتی نوجوانی که در سن ۱۷ سالگی مرتکب جرم شده از صبح سه شنبه برای اجرای حکم اعدام به قرنطينه زندان اوين منتقل شده بود، سحرگاه چهارشنبه برای سومين بار به پای چوبه دار رفت اما با مهلت يک ماهه خانواده، اعدام او يک ماه به تعويق افتاد.

وی متولد ۲۹ شهريور ماه ۱۳۶۸ است که در ۵ فروردين ۸۶ يک روز پس از نزاعی که منجر به قتل نوجوان ديگری به نام مهدی رضايی شد، خود را به مراجع انتظامی معرفی کرد.

شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران پس از محاکمه اين نوجوان متهم به قتل را به اعدام محکوم کردند و اين حکم از سوی شعبه ۱۱ ديوان عالی کشور نيز تائيد شد.

مهلت يک ماهه برای جلب رضايت خانواده مقتول و تعويق اعدام صفر انگوتی پس از آن صورت گرفت که سحرگاه چهارشنبه شماری از فعالان اجتماعی و از جمله محمد مصطفايی وکيل وی در مقابل زندان اوين برای متوقف کردن حکم اعدام وی حاضر شدند.

اما سهيلا قديری زن ۳۰ ساله ای که به اتهام قتل فرزند پنج روزه اش به اعدام محکوم شده بود سحرگاه چهارشنبه در زندان اوين حلق آويز شد.

او متهم بود که در ۲۷ شهريور سال ۸۵ کودک پنج روه اش را در خيابان فرمانيه تهران کشته است.

شعبه ۷۱ دادگاه کيفری تهران با شکايت دادستانی تهران در نهايت سهيلا را به عدام محکوم کرد و اين حکم از سوی شعبه ۴۲ ديوان عالی کشور تائيد شد.

به گفته مينا جعفری وکيل سهيلا در لايحه تجديدنظرخواهی با تاکيد براينکه سهيلا پس از زايمان دچار جنون پس از زايمان شده بود اما پزشکی قانونی سلامت عقل وی را تائيد کرد.

اعدام سهيلا قديری با شکايت و درخواست دادستانی تهران و در حالی صورت گرفت که مردی که خود را پدر نوزاد مقتول می دانست پس از مراجعه به دادگاه با اعلام رضايت خواستار جلوگيری از اعدام اين زن جوان شده بود.

علاوه بر سهيلا، چهار نفر ديگر نيز سحرگاه چهارشنبه در زندان اوين اعدام شدند که منابع غير رسمی اسامی دو تن از آن ها را محمد حسن بری ۲۵ ساله وعلی علمی ۳۵ ساله معرفی کرده و اتهام آن ها را قتل عنوان کردند.اسامی دو تن ديگر از اعدام شدگان سحرگاه چهارشنبه در اوينتاکنون اعلام نشده است.

همزمان روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه خبر داد که محمدرضا حدادی و امير امراللهی نيز قرار است صبح چهارشنبه در زندان عادل آباد شيراز اعدام شوند. اين دو نيز زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند در نزاع مرتکب قتل شده اند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نيز دوشنبه گذشته با انتشار بيانيه ای خواستار توقف اعدام قريب الوقوع محمد رضا حدادی، صفر انگوتی، و امير امرالهی سه محکوم به اعدام نوجوان شد و از جامعه بين المللی درخواست کرد که موج اعدام نوجوانان بزهکار در ايران را به شدت محکوم کند.

XS
SM
MD
LG