لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

مخالفت نایب رییس مجلس ایران با پيش نويس تبديل اورانیوم به سوخت اتمی


محمد رضا باهنر می گوید: آژانس مكلف است سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را كه در حال تمام شدن است به ما برساند.
محمد رضا باهنر می گوید: آژانس مكلف است سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را كه در حال تمام شدن است به ما برساند.
يك روز پس از ارائه پيش نويس آژانس براى تبديل اورانيوم ايران به سوخت اتمى، نايب رييس مجلس با آن مخالفت كرده و گفته است: اينكه ما در مقابل اورانيوم ۲۰ درصدى ، سوخت سه و نيم درصدى بدهيم مورد قبول نيست.

روز چهارشنبه اعلام شد كه نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريكا و آژانس پس از سه روز مذاكره بر سر پيش نويسى براى ارسال اورانيوم سه و نيم درصدى ايران به روسیه براى تبديل به سوخت اتمى موافقت كرده اند.

در حالى كه على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، روند مذاكرات را «سازنده و موفق» خوانده است محمد رضا باهنر، نايب رييس مجلس، روز پنجشنبه گفت: «موضع رسمى ما اين است كه آنها بايد اين سوخت را تامين و ما اعلام كرده ‌ايم كه اگر نظام بين ‌الملل اين كار را انجام ندهد ما خودمان اين سوخت را تامين مى ‌كنيم.»

وى در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به آژانس و كشورهاى طرف مذاكره با ايران گفت: «آنها در مذاكرات مطرح كردند كه سوخت ‌٢٠ درصد را بدهند، و به ازاى آن از ما سوخت ۳.۵ درصد بگيرند كه اين جزو پادمان آژانس نيست.»

آقاى باهنر افزود: «آنها به ما مى ‌گويند شما سوخت ۳.۵ درصد بدهيد كه ما سوخت ‌٢٠ درصد به شما بدهيم كه اين مورد قبول ما نيست، و نمايندگان جمهورى اسلامى در حال مذاكره هستند كه به نتيجه برسند.»

پرونده هسته اى تهران در سال هاى گذشته همواره در دست مقام هاى عالى جمهورى اسلامى بويژه آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، بوده است و به نظر مى رسد كه پذيرش يا رد اين پيش نويس به نظر آنها بستگى دارد.

نماينده ايران در آژانس روز چهارشنبه گفته بود: «ما اعلام كرده‌ ايم اين پيش ‌نويس بايد بررسى شود و فعلا در خصوص موافقت يا مخالفت با آن صحبتى نمى ‌كنيم.»

جمهورى اسلامى ايران تا بعد از ظهر روز جمعه فرصت دارد تا موافقت خود را با ارسال اورانيوم با غناى پايين به روسيه و تبديل آن به سوخت اتمى براى راكتور تحقيقاتى تهران را اعلام كند.

اين پيش نويس تا آن زمان نيز بايد به تاييد پايتخت ساير كشورهاى مذاكره كننده برسد.

آمريكا، فرانسه و روسيه از اين پيش نويس استقبال كرده و آن را گام مثبتى براى حل برنامه اتمى جنجال برانگيز ايران ارزيابى كرده اند.

تامين سوخت از سوى آژانس

بر اساس اظهارات نماينده فرانسه در مذاكرات وين، به موجب پيش نويس پيشنهادى مدير كل آژانس، ايران بايد حدود ۱۲۰۰ كيلو گرم از ذخاير اورانيوم با غلظت سه و نيم درصدى خود را به روسيه ارسال كند.

احتمال مى رود كه اين سوخت پس از غنى سازى تا حد ۲۰ درصد براى تبديل به ميله هاى سوخت به فرانسه ارسال شود و در پايان سال ۲۰۱۰ به ايران بازگردانده شود.

بر اساس آخرين آمارهاى آژانس بين المللى انرژى اتمى، ايران حدود ۱۵۰۰ كيلو گرم اورانيوم در تاسيسات اتمى نظنز انبار كرده است.

محمد رضا باهنر در بخش ديگرى از مصاحبه مطبوعاتى خود اظهار داشت: «مسئله اخير در مذاكرات راكتور هسته اى تهران بود كه از خيلى وقت قبل در كشور ما بوده و كار مى ‌كرده و بايد با سوخت ‌٢٠ درصد غنى شده كار كند.»

وى افزود: «آژانس مكلف است اين سوخت را كه در حال تمام شدن است به ما برساند، و سازمان انرژى هسته اى كشور به آژانس در اين ارتباط نامه نوشته كه اين سوخت را تامين كند و آژانس نيز اين موضوع را به روسيه و آمريكا ارجاع داده است، و اعضاى آژانس مكلف هستند كه اين سوخت را تامين كنند.»

كشورهاى غربى نگران هستند كه ايران در پوشش فعاليت هاى هسته اى خود و با استفاده از اورانيوم انبار شده، در صدد ساخت سلاح هسته اى بر آيد و توافق وين مى تواند خطر دستيابى احتمالى تهران به بمب اتمى را كاهش دهد.

در مقابل جمهورى اسلامى ايران برنامه اتمى اش را صلح آميز مى داند و اتهام تلاش براى ساخت سلاح هسته اى را رد مى كند.
XS
SM
MD
LG