لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

اسلام‌آباد: اجازه استفاده از خاک پاکستان برای حمله به ایران را نمی‌دهيم


مصطفی محمدنجار وزیر کشور جمهوری اسلامی روز جمعه برای گفت و گو با مقام های پاکستانی در باره برخورد با گروه ریگی به اسلام آباد سفر کرد.
مصطفی محمدنجار وزیر کشور جمهوری اسلامی روز جمعه برای گفت و گو با مقام های پاکستانی در باره برخورد با گروه ریگی به اسلام آباد سفر کرد.
وزير کشور پاکستان به همتاى ايرانى خود اطمينان داده است، کشورش هيچگاه به «ستيزه‌جويان» اجازه نخواهد داد، از خاک اين کشور براى حمله به جمهورى اسلامى استفاده کنند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه رحمان مالک وزير کشور پاکستان روز جمعه در ديدار مصطفى محمد نجار همتاى ايرانى خود در اسلام آباد به وى گفته است: « پاکستان هيچ‌گاه اجازه نخواهد داد، از قلمرو اين کشور براى انجام هرگونه اقدام‌ تروريستى عليه ايران يا هر کشور ديگرى استفاده شود».

مقام‌هاى جمهورى اسلامى در روزهاى اخير و به دنبال يک حمله انتحارى در استان سيستان و بلوچستان با انتقاد شديد از دولت پاکستان اعلام کرده‌اند، گروه جندالله که مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است، تحت حمايت سازمان‌هاى اطلاعاتى اين کشور قرار دارد و از خاک پاکستان براى انجام بمبگذارى و حمله به نيروهاى ايرانى استفاده مى کند.

در عمليات انتحارى روز يکشنبه در منطقه «پيشين» در شهرستان «سرباز» بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى کشته شدند که در ميان آنها نام على شوشترى، جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه نيز به چشم مى خورد.

به دنبال اين حادثه وزير کشور ايران روز جمعه براى مذاکره با مقام‌هاى پاکستانى در باره «برخورد با گروه جندالله» به پاکستان سفر کرد و از جمله با همتاى پاکستانى خود ديدار و گفت و گو کرد که اين ديدار چندين ساعت طول کشيد.

در بيانيه‌اى که پس از اين ديدار از سوى وزارت کشور پاکستان منتشر شد، بدون اشاره به جزئيات گفت و گوها آمده است، رحمان مالک خطاب به همتاى ايرانى خود تاکيد کرده است که «همکارى و هماهنگى ميان پاکستان و ايران براى صلح در منطقه بسيار ضرورى است».

با اين حال در بيانيه وزارت کشور پاکستان هيچ اشاره‌اى به درخواست ايران از اين کشور براى تحويل عبدالمالک ريگى رهبر گروه جندالله نشده است.

اين در حالى است که مصطفى محمد نجار وزير کشور ايران هدف از سفرش به پاکستان را «درخواست از دوستان پاکستانى براى تحويل ريگى» به جمهورى اسلامى اعلام کرده بود.

هر چند مقام‌هاى جمهورى اسلامى بارها پاکستان را به «پناه دادن به تروريست‌ها» و از جمله عبدالمالک ريگى متهم کرده‌اند، با اين حال مقا‌م‌هاى پاکستانى مى‌گويند، که «ريگى در پاکستان نيست».

«عامل انفجار در پاکستان آموزش دیده بود»

در همین زمینه، روز جمعه جلال سياح معاون امنيتى - انتظامى استاندارى سيستان و بلوچستان در باره انفجار انتحارى اخير به خبرگزارى ايرنا گفته است: « عامل انفجار تروريستى، حدود چهار ماه در پايگاه گروهک تروريستى ريگى در خاک پاکستان آموزش استفاده از موادمنفجره را فرا گرفته و سپس براى انجام اين اقدام جنايتکارانه به ايران اعزام شده است».

وى از عبدالواحد محمدى زاده متولد ۱۳۶۴ که پيشتر نيز « به جرم سرقت و اتلاف مال غير، دستگير و تحويل مقام قضايى شده بود» به عنوان «عامل انفجار تروريستى» در سيستان و بلوچستان نام برده است.

مقام‌هاى عالى‌رتبه جمهورى اسلامى از جمله محمود احمدى‌نژاد، آمريکا و بريتانيا را نيز به دست داشتن در بمبگذارى چند روز پيش متهم کرده‌اند. هر دو کشور اين اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

در سال هاى اخير استان سيستان و بلوچستان صحنه نا آرامى‌هايى بوده است و در جريان بمبگذارى‌ها و درگيرى ميان نيروهاى نظامى و امنيتى جمهورى اسلامى با گروه جندالله، قاچاقچيان مواد مخدر و گروه هایی که «اشرار» خوانده مى شوند، صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG