لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

سلطانيه: ايران هفته آينده به پيشنهاد هسته ای پاسخ می دهد


علی اصغر سلطانيه، نماینده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفته است تهران هفته آينده به پيش نويس موافقتنامه تبديل اورانيوم به سوخت اتمی پاسخ خواهد داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اصغر سلطانيه گفته است: ايران درحال بررسی دقيق ابعاد مختلف متن موافقت نامه پيشنهادی در مورد تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران است.

علی اصغر سلطانيه اضافه کرده است: پس از ارزيابی نهايی، نتيجه را در بازگشت به وين طی هفته آينده، به اطلاع آقای البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهم رساند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می گوید: ایران خواهان زمان بیشتر برای بررسی مفاد این موافقت نامه است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه در بيانيه ای اعلام کرد : ايران به محمد البرادعی اطلاع داده است که در حال بررسی اين پيشنهاد است، ولی به زمان بيشتری نياز دارد به همين دليل اواسط هفته آينده پاسخ خود را ارائه خواهد کرد.

اين بيانيه تصريح کرده است که آقای البرادعی اميدوار است پاسخ ايران مثبت باشد تا تاييد اين موافقتنامه نشان از دوران تازه ای از همکاری باشد.

روز چهارشنبه اعلام شده بود که نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی پس از سه روز مذاکره بر سر پيش نويسی برای ارسال اورانيوم سه و نيم درصدی ايران به روسيه برای تبديل به سوخت اتمی راکتور تحقيقاتی تهران موافقت کرده اند.

پیشتر گفته شده بود که ايران تا بعد از ظهر روز جمعه فرصت دارد تا موافقت خود با ارسال اورانيوم با غنای پايين به روسيه و تبديل آن به سوخت اتمی را اعلام کند

اين پيش نويس توسط کشورهای روسيه، آمريکا و فرانسه پيش از روز جمعه، مهلت زمانی برای پاسخ ايران، تاييد شده بود.

اما به رغم تاييد پيش نويس توسط اين سه کشور، کارشناسان رويکرد ایران در قبال اين پيش نويس را مبهم ارزیابی کرده اند.

در حالی علی اصغر سلطانيه از ارائه پاسخ ايران در هفته آينده سخن گفته است است که ساعاتی پيشتر، يک منبع ايرانی از ترجيح تهران به خريد سوخت خبر داده بود.

يک منبع نزديک به هيات نمايندگی ايران در وين روز جمعه گفته است: « جمهوری اسلامی ايران در قالب پيشنهادی روشن خريدار سوخت برای راکتور تحقيقاتی تهران است و منتظر پاسخ سازنده و اعتماد ساز است. »

اين منبع گفته است: ايران خواهان خريد سوخت هسته‌ ای برای راکتور تهران است و فروشندگان بايد به پيشنهاد خريدار پاسخ مثبت دهند، نه اينکه طرح ديدگاه خودشان را به منزله پاسخ مثبت تلقی کنند.

بر اساس اظهارات نماينده فرانسه در مذاکرات وين، به موجب پيش نويس پيشنهادی مدير کل آژانس، ايران بايد حدود ۱۲۰۰ کيلو گرم از ذخاير اورانيوم با غلظت سه و نيم درصدی خود را به روسيه ارسال کند.

احتمال می رود که اين سوخت پس از غنی سازی تا حد ۲۰ درصد برای تبديل به ميله های سوخت به فرانسه ارسال شود و در پايان سال ۲۰۱۰ به ايران بازگردانده شود.

بر اساس آخرين آمارهای آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران حدود ۱۵۰۰ کيلو گرم اورانيوم در تاسيسات اتمی نظنز انبار کرده است
XS
SM
MD
LG