لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

ایان کلی: واشینگتن به پاسخ مثبت ایران امیدوار است


ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
به رغم نادیده گرفتن مهلت آژانس به ایران برای پاسخگویی به پیشنهاد وین، واشینگتن می‌گوید همچنان امیدوار است تهران هفته آینده با پیشنهاد عرضه سوخت اتمی که در وین ارائه شد، موافقت کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما امیدواریم آنها هفته آینده پاسخی مثبت بدهند.»

ایان کلی افزود: «روشن است که ما ترجیح می‌دهیم چنین پاسخی را امروز دریافت کنیم. برای ما این مسئله از فوریت برخوردار است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال تصریح کرد که «بردباری» واشینگتن «نامحدود» نیست.

وی درباره تأخیر ایران در پاسخ به این پیشنهاد گفت: «ما می‌توانیم چندی روزی این چیزها را کش بدهیم... اما ما برای همیشه صبر نمی‌کنیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تا روز جمعه به ایران فرصت داده بود که پاسخ خود را به پیشنهادی که جزئیات آن هفته گذشته در وین مورد بررسی قرار گرفت، ارائه دهد؛ با این حال تهران روز جمعه اعلام کرد که تا هفته آینده زمان می‌خواهد تا پاسخ قطعی خود را ارائه کند.

برپایه این پیشنهاد، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی، به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن، مقدار کمتری اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

موافقان این طرح در دولت آمریکا بر این عقیده‌اند که چنین توافقنامه‌ای می‌تواند دستیابی ایران به بمب اتم را تا یک سال به عقب بیندازد، چراکه ایران ذخیره اورانیوم خود را تحویل می‌دهد و کار غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را نیز آغاز نمی‌کند؛ موافقان این طرح همچنین معتقدند در صورت عملی شدن چنین توافقی، دولت باراک اوباما می‌تواند زمان بیشتری برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران داشته باشد.

در ایران اما، این طرح با واکنش منفی برخی چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده است و از جمله محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که «اينكه ما در مقابل اورانيوم ۲۰ درصدى، سوخت ۳.۵ درصدى بدهيم، مورد قبول نيست».

آقای باهنر روز پنجشنبه با اشاره به این چنین توافقی «جزو پادمان آژانس نیست» اضافه کرد که نمايندگان جمهورى اسلامى در حال مذاكره هستند كه [در این باره] به نتيجه برسند.

روز جمعه نیز علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در حال «بررسی دقیق ابعاد مختلف متن موافقتنامه پیشنهادی محمد البرادعی مدیركل آژانس است» و تهران نتیجه آن را طی هفته آینده در وین اعلام می‌کند.

علی اصغر سلطانیه همچنین گفت: «ما با نگاهی مثبت وارد مذاكرات در نشست سه روزه وین شده و پیشنهادات سازنده و دقیقی را برای اجرای موفق پروژه با همكاری كشورهای ذی‌ربط با آژانس ارائه كردیم و منتظر پاسخ آنها به پیشنهادات خود هستیم.»
XS
SM
MD
LG