لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

«اسرائیل فلسطینی ها را از دسترسی به آب سالم محروم کرده است»


لوگوی سازمان عفو بین الملل
لوگوی سازمان عفو بین الملل
تازه ترين گزارش عفو بين الملل، اسرائيل را به «محروم کردن فلسطينی ها از دسترسی کافی به آب سالم، و سياست قطره چکانی آب برای فلسطينی ها» متهم می کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارشی که سه شنبه بيست و هفتم اکتبر، پنجم آبان در مقر خود در لندن منتشر کرد، می گويد که «اسرائيل در توزيع منابع آب سياست تبعيض آميز غير منطقی روا می دارد.»

اين گزارش می گويد آب يک نياز اساسی است اما برای فلسطينی های کرانه باختری و غزه به امری درحد استفاده از تجملات در آمده است.

براساس این گزارش، درحاليکه شهرک های اسرائيلی نشين کرانه باختری از امکانات کافی آب سالم برخوردارند، و «از هشتاد درصد از منابع آبی زيرزمينی که منبع اصلی آب برای مردم اين بخش است، استفاده می کنند» اما فلسطينی های ساحل غربی رود اردن تنها به بخشی از منابع آبی دسترسی دارند.

عفو بين الملل اعمال اين سياست را از «کنترل کامل اسرائيل بر منابع آبی» ناشی می داند، و می گويد که اسرائيلی ها چهار برابر فلسطينی ها آب مصرف می کنند. هراسرائيلی بطور ميانگين ۳۰۰ ليتر مصرف روزانه آب دارد اما فلسطينی ها ۷۰ ليتر. بهای آب مصرفی نيز برای فلسطينی ها گران تر است.

عفو بين الملل می گويد اسرائيل نمی گذارد مردم، بويژه کشاورزان عرب کرانه باختری بر اساس نيازهای خود، چاه تازه حفر کرده يا چاه های قديمی را دوباره راه اندازی کنند.

اين گزارش می گويد کشاورزان اسرائيلی در کرانه باختری برای حفر چاه با کمترين محدوديت روبرو هستند.

دو ميليون و سيصد هزار فلسطينی ساکن کرانه باختری هستند که حدود دويست تا سيصد هزار نفر آنها از تنگنای شديد آب رنج می برند. ۴۵۰ هزار اسرائيلی، شهرک نشينان کرانه باختری محسوب می شوند که کمبود آب ندارند.

گزارش امنستی در مورد منابع آبی نوار غزه نيز می گويد که منابع زيرزمينی آبی نمی تواند از کرانه باختری برای مردم غزه جريان يابد، و نبرد ۲۲ روزه اسرائيل در غزه در اوائل سال جاری ميلادی، به بسياری از منابع آبی و چاه های غزه لطمه زد، و بدليل محاصره غزه، بخش ساحلی دريای مديترانه نيز نمی تواند منبعی برای ريختن فاضلاب غزه به دريا باشد.

اين گزارش از عواقب ادامه استفاده حدود يک ميليون و پانصد هزار فلسطينی مقيم غزه از آب غير بهداشتی ابراز نگرانی می کند.

در توافق های صلح اوسلو که در پائيز ۱۹۹۳ بين اسرائيل و سازمان آزادی بخش فلسطين امضا شد و براساس آن، تشکيلات خودگردان فلسطينی برپا شد، اسرائيل متعهد بود که منابع آبی منطقه را عادلانه با فلسطينی ها تقسيم کند.

عفو بین الملل می گويد منابع موجود بايد به گونه ای توزيع شود که رشد جمعيت فلسطينی، که بيشتر از اسرائيل است، به حساب آيد.

عفو بین الملل از اسرائيل می خواهد به «سياست تبعيض آميز» پايان دهد و محدوديت های دسترسی به منابع آبی را فوری برطرف کند و با «نشان دادن مسووليت، در صدد حل مشکلات آب برآيد و منابع آبی را عادلانه با فلسطينی ها سهيم شود.

دفترنخست وزيری اسرائيل گزارش عفو بین الملل را رد کرد و اعلام داشت که اين نهاد در متهم کردن اسرائيل، سابقه ای ديرينه دارد. مقامات سازمان آب اسرائيل ياد آور شدند که منطقه در دهه اخير از خشکسالی شديد در رنج بوده که شامل حال هر دو طرف است.
XS
SM
MD
LG