لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

انتشار ویدئویی از سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران


سه توریست آمریکایی دربند در ایران
سه توریست آمریکایی دربند در ایران
خانواده‌های سه کوهنورد آمریکایی که نزدیک به سه ماه است در ایران زندانی‌اند دست به انتشار نواری ویدئویی از آنان زده‌اند.

در این نوار ویدئویی که دو روز پیش از دستگیری آنان در هفتم مردادماه در منطقه کردستان عراق گرفته شده، این دو مرد و یک زن جوان در حال استراحت در کوهستان‌ها دیده می‌شوند.

این فیلم ویدئویی توسط کوهنورد چهارمی گرفته شده که در روز نهم مرداد، ۳۱ ژوییه، به علت سرماخوردگی از همراهی دوستانش باز ماند و در شهر سلیمانیه عراق در هتل به استراحت پرداخت.

اواسط تابستان سه جوان ماجراجو و علاقه‌مند به کوه‌نوردی به کردستان عراق سفر کردند تا زیبایی‌های طبیعی این منطقه را از نزدیک لمس کنند و در کوه‌های اطراف سلیمانیه به کوه‌نوردی بپردازند.

در هوای گرم تابستان، نسیم خنک کوه‌ساران کردستان عراق آنها را به سویی می‌کشاند که در خاک ایران قرار دارد. تشخیص حد و مرز دو کشور در میان صخره‌ها کار دشواری است، چرا که اثر و نشانی از علائم مرزی در کوهستان دیده نمی‌شود.

سارا شاورد، ۳۱ ساله، شون باوئر، ۲۷ ساله، و جاش فتال، ۲۷ ساله، به یاد دوست چهارم خود، شون مکفِسل، بودند که به علت سرماخوردگی نتوانسته بود آنان را همراهی کند و در شهر سلیمانیه در هتل محل اقامت‌شان به استراحت پرداخته بود.

در همین لحظات ناگهان چند مرد مسلح با اونیفورم نظامی ظاهر می‌شوند و هر سه را بازداشت می‌کنند. شون باوئر با تلفن دستی‌اش به دوست خود، شون مکفسل، در هتل خبر می‌دهد که آنها دستگیر شده‌اند، چون به‌اشتباه وارد خاک ایران شده‌اند.

از آن روز، ۹ مرداد، تاکنون نزدیک به سه ماه می‌گذرد، اما با وجود تلاش‌های دیپلماتیک مقام‌های آمریکایی و دیپلمات‌های سوئیسی هنوز سه کوه‌نورد آمریکایی در ایران در زندان به سر می‌برند.

سفارت سوئیس در تهران که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران هم فعالیت می‌کند بارها با مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه تماس گرفته است، دولت آمریکا و بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز برای آزادی آنها بیانیه منتشر ساخته‌اند، مادران آنها نیز از مقام‌های ایرانی آزادی فرزندان‌شان را خواسته‌اند که به گفته آنان به اشتباه وارد خاک ایران شده‌اند.

با این وجود تاکنون واکنش امیدوارکننده‌ای از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه مشاهده نشده است.

الک فتال، برادر جاش فتال، یکی از این سه کوه‌نورد زندانی در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: «هیچ خبری نداریم، یک ماه پیش آقای احمدی‌نژاد گفت از قوه قضاییه می‌خواهد که روند پرونده آنان را سرعت بخشد، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه ندیده‌ایم. ما خواهان رسیدگی به این پرونده و آزادی فوری آنها هستیم.»

آقای فتال همچنین گفت برای آزادی آنها توماری با بیش از ۲۵۰۰ امضا به هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ارائه شده است.

در حدود دو ماه پیش علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفته بود که آمریکایی‌ها نباید انتظار داشته باشند که موضوع بازداشت سه کوه‌نورد آمریکایی به این زودی حل و فصل شود.
XS
SM
MD
LG