لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

کلینتون: پیش از تحریم بیشتر، در انتظار نتیجه گفت‌وگو با تهران هستیم


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که کشورش پیش از آنکه در پی در نظر گرفتن تحریم‌های تازه علیه ایران باشد، در انتظار نتیجه گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای تهران خواهد بود.

تهران روز پنج‌شنبه سرانجام با یک هفته تأخیر به پیش‌نویس توافقنامه وین درباره تبدیل اورانیوم با غلظت پایین به سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تهران در روسیه پاسخ گفت.

پس از نشست وین که در اواخر مهرماه سال جاری برگزار شد، محمد البرادعی، مدیرکل بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که ایران با روسیه، فرانسه و آمریکا بر سر یک پیش‌نویس برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به توافق رسیده است.

تهران پیش از ارائه این پاسخ گفته بود که چارچوب این طرح را می‌پذیرد اما خواهان تغییرات زیادی در آن است.

پاسخ تهران اما با استقبال کشورهای اروپایی مواجه نشد و کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد گفت که پاسخ ایران برای دریافت اورانیوم غنی‌شده همان «ترفندهای قدیمی» است که تهران از پیش استفاده می‌کرده است.

اکنون هیلاری کیلنتون وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که کشور به همراه فرانسه و روسیه، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [بر سر پاسخ ایران] کار می‌کند و [هر چهار طرف] متحد و مصمم هستند که به ایران پاسخ دهند.

خانم کلینتون که در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان به این موضوع اشاره کرده، همچنین تأکید کرده است که این کشورها مصمم هستند که [در مورد پاسخ ایران] شفاف‌سازی شود و من می‌خواهم این روند به سرانجام برسد.

خبرگزاری رویترز که اظهارات خانم کلینتون را نقل کرده است، در عین حال می‌نویسد که وزیر خارجه آمریکا اشاره نکرده است که تحت چه شرایطی کشورش ممکن است تحریم‌های جدیدی را بر علیه ایران در نظر گیرد.

پیش از این ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینكه تهران به پیش‌نویس وین، «پاسخ اولیه» داده است، تأکید کرده بود که واشينگتن همچنان منتظر «پاسخ رسمى» ايران به پيش نويس توافق وين است و اتحاد كاملى ميان چهار طرف مذاكره در مقابل تهران وجود دارد.

آقای کلی گفته بود که می‌خوهیم بدانیم طرف ایرانی خواهان روشن شدن چه ابهام‌هایی است.

بر اساس پيش نويس ارائه شده از سوى آقاى برادعى به ايران، تهران بايد حدود ۱۲۰۰ كيلوگرم از ذخاير اورانيوم خود را براى غنى سازى بيشتر به روسيه ارسال كند و اين اورانيوم پس از تبديل به ميله هاى سوخت اتمى در فرانسه در پايان سال ۲۰۱۰ به ايران بازگردانده خواهد شد. قرار است اورانيوم غنى شده تا ميزان ۱۹.۷۵ درصد توسط روسيه در راكتور تحقيقاتى تهران استفاده شود.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى در اظهار نظرهاى خود اشاره‌اى به تغييرات مورد نظر خود در پيش‌نويس وين نكرده‌اند ولى برخى از نمايندگان مجلس خواستار ارسال مرحله به مرحله اورانيوم ۳.۵ درصدى ايران به روسيه شده‌اند.

اين نمايندگان گفته‌اند كه ايران نبايد خود را از ذخاير اورانيومى كه توليد كرده، محروم كند.

بر اساس گزارش آژانس، ايران حدود ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم ذخيره كرده است. غنی‌سازی اورانیوم که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، در سال‌های اخیر موضوع مناقشه ایران و کشورهای غربی بوده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه غنی‌سازی، در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است. تهران اما همواره با رد این اتهام برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و در چارچوب تأمین انرژی برق توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG