لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

ایران خواستار بازنگری پیشنهاد آژانس شد


منوچهر متکی
منوچهر متکی
جمهوری اسلامی ايران خواستار بازنگری پيشنهاد آژانس انرژی اتمی برای فرستادن اورانيوم ايران به خارج شد.

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، دوشنبه در مالزی گفت: « ما پيشنهاد آژانس را مورد ارزيابی قرار داديم و ملاحظاتی اقتصادی و فنی در اين مورد داريم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای متکی افزود:‌ «دو روز پيش ما نقطه نظرات و مشاهدات خود را با آژانس در ميان گذاشتيم و احتمال زيادی وجود دارد که کميته فنی برای بررسی اين مسائل تشکيل شود.»

منوچهر متکی که در اجلاس وزرای خارجه‌ هشت کشور اسلامی در کوالالامپور، پايتخت مالزی به سر می‌برد، جزئیاتی در مورد این کمیته ارائه نداد.

پس از نشست وین که در مهرماه سال جاری برگزار شد، محمد البرادعی، مدیرکل بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده بود، ایران با روسیه، فرانسه و آمریکا بر سر یک پیش‌نویس برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به توافق رسیده است.

بر پایه این فرمول پیشنهادی آژانس، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

وزیر خارجه ایران افزود این کشور به غنی سازی ادامه می دهد.

منوچهر متکی گفت:‌« ایران سه راه حل برای تولید سوخت برای راکتور های خود دارد: خریدن سوخت از یک کشور دیگر، غنی سازی توسط ایران و فرآوری سوخت توسط یک کشور دیگر.»

آسوشیتدپرس، پیشتر به نقل از یک مقام آگاه که نامی از وی نبرد، گزارش داد که تهران مایل به پذیرش پیشنهاد ۱+۵ نبوده و در مقابل خواستار «غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران زیر نظر آژانس» شده است.

این دیپلمات غربی به آسوشتیدپرس گفت: «آنها نمی‌خواهند اورانیوم کمتر غنی‌شده [از ایران] خارج شود. آنها می‌خواهند که اورانیوم را زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران غنی‌ کنند.»
XS
SM
MD
LG