لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

ویدئوی دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با گروگان‌های آمریکایی




یک ویدئوی قدیمی منتشر شده توسط دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، او را در حال دیدار با شماری از کارکنان سفارت آمریکا در تهران که توسط دانشجویان موسوم به خط امام گروگان شده بودند، نشان می‌دهد.

آقای خامنه‌ای که در آن زمان معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی بوده در این ویدئوی شش دقیقه‌ای با یکی از گروگان‌ها که به خوبی به فارسی صحبت می‌کند و به نظر می‌رسد دیپلمات آمریکایی جان لیمبرت باشد، در حال گفت‌وگوست و اوضاع و شرایط گروگان‌ها را جویا می‌شود.

از محتوای مکالمات آقای خامنه‌ای و این دیپلمات آمریکایی بر می‌آید که این دیدار شش ماه پس از اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ انجام شده و وقتی دیپلمات آمریکایی می‌گوید که در اینجا تنها با یک مشکل روبه‌رو هستند، آقای خامنه‌ای بلافاصله اشاره می‌کند که «بله مشکل اینجاست که شما اینجا هستید».

آقای خامنه‌ای پس از آن اشاره می‌کند که «امیدواریم که انشاءالله زمامداران مستبد عالم زودتر سر عقل بیایند، آن مجرم ایرانی را تحویل دهند و شما هم به سلامتی و راحتی [به کشور خود] برگردید».

به نظر می‌رسد در اینجا اشاره آقای خامنه‌ای به درخواست تهران برای استرداد محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران است.

آقای خامنه‌ای پس از این دیدار در مصاحبه‌ای تلویزیونی وضعیت گروگان‌ها را بسیار خوب توصیف می‌کند و تصریح می‌کند که شخصاً در مورد شرایط بهداشتی و غذایی محل نگهداری از همه گروگان‌ها سؤال کرده است و آنها کلاً راضی و خوشنود هستند.

وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی می‌گوید که گروگان‌ها به تازگی از امکان استفاده از تلویزیون برخوردار شده‌اند و یکی از خواسته‌هاشان دسترسی به روزنامه و اطلاع از اخبار است.

در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» با حمله به سفارت آمريكا در تهران ۵۲ ديپلمات اين كشور را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. این اقدام دانشجویان ایرانی، باعث قطع رابطه ایران و آمریکا شد و طی سه دهه گذشته همواره باعث تنش در مناسبات میان دو کشور بوده است.

برخی از رهبران این حرکت دانشجویی که از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هستند، در جریان اعتراض‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طرق مشارکت در کودتای مخملی، بازداشت شده و در سی‌امین سال این حادثه تاریخی همچنان در زندان به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG