لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

ایران پاسخ خود به پیش‌نویس آژانس را تکمیل می‌کند


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
وزیر خارجه ایران روز جمعه اعلام کرد که تهران در حال آماده کردن جزییات بیشتری از پاسخ خود به پیشنهادات قدرت‌های بزرگ برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است.

منوچهر متکی گفت: «ما جزییات بیشتری داریم که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داد.»

بر اساس پیشنهاد قدرت‌های بزرگ و در راس آنها آمریکا در قالب پیش‌نویس توافق‌نامه وین، تهران باید حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در راکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل بگیرد.

وزیر خارجه ایران با طرح سه گزینه اشاره کرد که قدرت‌های بزرگ باید از میان آنها انتخاب کنند: «خودمان سوخت را غنی‌سازی و تولید کنیم، آن را مستقیما بخریم، یا اورانیوم خود را با سوخت مبادله کنیم.»

آقای متکی همچنین پیش‌بینی کرد که «با توجه به نیاز ایران به سوخت، نظر من این است که آنها با دور دیگری از مذاکرات موافقت خواهند کرد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر ارائه جزییات بیشتر به آژانس انرژی اتمی از سوی ایران را یک روز پس از آن داده است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که ایران باید به طور کامل با پیشنهاد هسته‌ای جدید موافقت کند و تصریح کرد که «این پیشنهاد هیچ تغییری نخواهد کرد.»

خانم کلینتون به خبرنگاران گفت: «همان طور که پیشتر هم گفته‌ام این لحظه‌ای حیاتی برای این است و ما از ایران می‌خواهیم که توافق‌نامه را بپذیرد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «ما پیش‌نویس را تغییر نخواهیم داد و تا ابد هم منتظر نخواهیم شد.»

«چه تضمینی هست؟»

در همین زمینه آیت‌الله احمد خاتمی در نماز جمعه تهران بار دیگر از تردید و بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی نسبت به قدرت‌های جهانی سخن گفت و این که ایران چه طور می‌تواند مطمئن شود که سوخت اتمی را برای راکتور تحویل خواهد گرفت.

آقای خاتمی، امام جمعه موقت تهران، گفت: «چه تضمینی هست که اگر اورانیوم غنی‌شده‌مان را بدهیم در مقابلش سوخت بگیریم؟»

پیشتر نیز برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از مذاکرات دولت محمود احمدی‌نژاد با روسیه و آمریکا و فرانسه در وین از بی‌اعتمادی خود به غرب و روسیه خبر داده بودند.

از جمله علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دلیل مخالفت خود با پیشنهاد دادن اورانیوم ۳/۵ درصدی در ازای گرفتن اورانیوم ۲۰ درصدی را «بی‌اعتمادی گسترده به غربی‌ها» اعلام کرد.

آقای بروجردی گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در ازای این سوخت به ما سوخت با غنای ۲۰ درصد بدهند. ما در یک بی‌اعتمادی گسترده نسبت به غربی‌ها به سر می‌بریم و این عدم اعتماد را تمام کشورهای ۵+۱ ثابت کرده‌اند.»

آمریکا و متحدانش بارها اعلام کرده‌اند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات‌شان با جمهوری اسلامی و در صورتی که تهران نتواند به نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود پایان دهد، ایران باید در انتظار چهارمین دور از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی باشد.

آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای است، اما تهران همواره این اتهام را رد کرده و اهداف خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG