لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

محمد خاتمی به دیدار مرتضی الویری رفت


محمد خاتمی در منزل مرتضی الویری (چپ).
محمد خاتمی در منزل مرتضی الویری (چپ).
محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران روز جمعه با حضور در منزل مرتضی الویری یکی از فعالان سیاسی بازداشت‌شده در تحولات پس از انتخابات با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس جمهور پیشین ایران در دیدار با آقای الویری که هفته گذشته از زندان آزاد شده بود، از «نقش وی در مبارزات قبل از انقلاب و نيز خدماتش در بعد از پيروزي انقلاب» تمجید کرد.

بر اساس همین گزارش در این دیدار آقای الویری نیز گزارشی از علت بازداشت خود را به رئیس دولت اصلاحات ارایه كرده است.

آقای خاتمی که در انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت می‌کرد، بارها از سرکوب تظاهرات آرام مردم در اعتراض به نتایج انتخابات انتقاد کرده و تأکید کرده است، اصلاح‌طلبان به انتقاد از قدرت حاکم ادامه خواهند داد.

مرتضی الویری، شهردار پیشین تهران و از مبارزان پیش از انقلاب که در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ستاد مهدی کروبی فعالیت می‌کرد، روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور در منزلش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و هفته گذشته با سپردن وثیقه آزاد شده بود.

چند تن از شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب از جمله مهدی کروبی و عبد‌الله نوری و نیز برخی از نمايندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران و شماری از مديران شهرداری تهران و زندانيان سياسی قبل از انقلاب نیز پیشتر به دیدار مرتضی الویری رفته بودند.

آقای الویری در جریان مبارزات انتخاباتی مسئولیت کمیته صیانت از آرای مهدی کروبی را بر عهده داشت و پس از آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی اقدام به تشکیل کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات کردند به عنوان نماینده آقای کروبی در این کمیته حضور یافت.

بازداشت آقای الویری پس از آن صورت گرفت که مأموران دادستانی تهران، به دفتر کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان حمله کرده و اسناد و مدارک موجود در دفتر را مصادره کردند.

آمارهای رسمی ارایه شده از سوی مقام‌های قضایی حاکی از آن است که بیش از چهار هزار نفر در جریان رخدادهای پس از انتخابات در ایران بازداشت شده‌اند که از این تعداد پرونده بیش از یک‌صد نفر در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» بررسی و برای برخی از این افراد حکم قضایی صادر شده است.
XS
SM
MD
LG