لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

سفارش واکسن آنفلوآنزای خوکی تنها براى يك ميليون نفر در ایران


معاون سلامت وزارت بهداشت ايران مى‌گويد تنها دو ميليون واكسن بيمارى آنفلوآنزاى خوكى سفارش داده شده است كه این میزان تنها براى واكسينه كردن يك ميليون نفر كفايت مى‌كند.

به گزارش خبرگزارى مهر، حسن امامى رضوى، معاون سلامت وزارت بهداشت، روز دوشنبه با اعلام اين كه اين وزارتخانه سفارش خريد دو ميليون واكسن را به چند شركت اروپايى و چينى داده است، از ورود اين واكسن‌ها به ايران در يك ماه آينده خبر داد.

بر اساس آخرين گزارش‌هاى رسمى، تا كنون بيش از دو هزار نفر در ايران به بيمارى آنفلوآنزاى خوكى مبتلا شده و ۳۳ نفر نيز بر اثر ابتلا به اين بيمارى جان باخته‌اند.

بر اساس اعلام معاون وزارت بهداشت، دولت ايران براى خريد دو ميليون واكسن آنفلوآنزاى خوكى بيست ميليارد تومان اعتبار در اختيار اين وزارتخانه قرار داده است كه بدين ترتيب براى خريد هر واكسن تنها بيست هزار تومان پرداخت شده است.

به گفته آقاى امامى رضوى، زنان باردار، سالمندان، مبتلايان به بيماري‌هاى مزمن مثل آسم، بيمارى قلبى، ديابت و سرطان و همچنين كاركنان بخش‌هاى درمانى و بهداشتى به ترتيب در اولويت تزريق اين واكسن قرار دارند.

در همين حال يكى از مقام‌هاى اداره آموزش و پرورش استان كهگيلويه و بويراحمد روز دوشنبه اعلام كرد كه به دنبال شيوع آنفلوآنزاى خوكى ۶۸ مدرسه در اين استان تعطيل شده‌اند.

بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ايران، تنها در صورت ابتلاى بيش از پانزده درصد دانش‌آموزان به آنفلوآنزاى خوكى مى‌توان اقدام به تعطيلى مدارس كرد.

اين در حالى است كه پيشتر نماينده سازمان بهداشت جهانى در ايران از مقام‌هاى جمهورى اسلامى خواسته بود به منظور جلوگيرى از گسترش بيمارى آنفلوآنزاى خوكى مدارس را تعطيل كنند.

يكى از مقام‌هاى اداره بهداشت استان كهگيلويه و بوير احمد نيز به خبرگزارى مهر گفته است كه در روزهاى اخير تعداد مراجعان به مراكز درمانى ۱۰ برابر افزايش يافته و يك كودك چهار ساله نيز بر اثر ابتلا به آنفلوآنزاى خوكى درگذشته است.

نخستين مورد بيمارى آنفلوآنزاى خوكى در خردادماه سال جارى در ايران مشاهده شده بود. در ابتدا بيشتر مبتلايان به اين بيمارى كسانى بودند كه به تازگى از سفر حج بازگشته بودند.

از اين رو اخبارى درباره احتمال لغو مراسم حج در رسانه‌هاى ايران منتشر شده بود، با اين حال مقام‌هاى ايرانى از اعزام حدود شصت هزار نفر براى شركت در مراسم حج امسال به عربستان سعودى خبر داده‌اند.

اين در حالى است كه يكى از مقام‌هاى بهداشتى ايران گفته است که حدود ۸۰ درصد از كسانى كه امسال به حج مى‌روند، به آنفلوآنزاى خوكى مبتلا خواهند شد و وزارت بهداشت هم برنامه‌اى براى غربال‌گرى و قرنطينه حجاج ندارد.

با اين حال مرضيه وحيد دستجردى، وزير بهداشت ايران، گفته است تنها هشت تا ده درصد از حجاج به اين بيمارى مبتلا مى‌شوند.

پيشتر خانم دستجردى با بيان اين كه نمى‌توان مانع گسترش آنفلوآنزاى خوكى شد اظهار داشته بود که در صورت گسترش اين بيمارى «كادر پزشكى تنها كارى كه انجام مى‌دهند نكات لازم را به بيمار گوشزد مى‌كنند تا بيمار بهبودى كامل را به دست آورد».
XS
SM
MD
LG