لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

سفر پرز به آمریکای لاتین با هدف مقابله با نفوذ ایران


شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، برای انجام سفری که اولین دیدار رسمی یک رئیس جمهور اسرائیل از آمریکای لاتین در طول چند دهه محسوب می‌شود دوشنبه راهی این منطقه شد.

دفتر شیمون پرز اعلام کرده است که وی در دیدارهایش با رهبران برزیل و آرژانتین بر «خطرات ناشی از جمهوری اسلامی ایران، و ضرورت مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین تأکید خواهد کرد».

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اسرائیل آمده است که آقای پرز به میزبانان خود خواهد گفت که «اگر ایران امکان یابد به توانایی هسته‌ای نظامی برسد، خطری برای همه جهان خواهد بود».

این بیانیه می‌افزاید که «فراخوان‌های احمدی‌نژاد به ریشه‌کن کردن اسرائیل» نیز در مذاکرات پرز با رهبران آمریکای لاتین مطرح می‌شود.

پیشتر آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، در ماه ژوئیه در سفر به برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین از آنها خواسته بود مانع از نفوذ ایران در منطقه شده و از کمک به برنامه اتمی ایران جلوگیری کنند.

همچنین وزارت خارجه اسرائیل سال گذشته در سندی از کشورهای آمریکای لاتین خواسته بود به ایران اورانیوم نفروشند. برزیل از جمله کشورهایی است که از توانایی‌های اتمی غیرنظامی برخوردار است.

رئیس جمهور اسرائیل درحالی با سران برزیل دیدار می‌کند که قرار است محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز ۲۳ نوامبر، دوم آذرماه، به دعوت رئیس جمهور برزیل به این کشور آمریکای لاتین سفر کند.

قراربود آقای احمدی‌نژاد نیمه بهار گذشته به برزیل برود، اما این سفر به تعویق افتاد. در آن زمان، تظاهرات گسترده‌ای از سوی هواداران احزاب چپ و یهودیان برزیل علیه این سفر برگزار شد.

با این حال رؤسای جمهوری ایران و برزیل اواخر سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کردند، و در همان زمان تاریخ جدید سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل تعیین شد.

دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر از برزیل با انتقاد شخصیت‌های یهودی روبه‌رو شده است و از جمله ربای یونا متزگر، یکی از رهبران مهم روحانی یهودیان اسرائیل، ماه گذشته در دیدار از برزیل گفته بود که «برای برزیل که باید میزبان فردی باشد که آشکارا خواهان نابودی اسرائیل است، متأسف است».

وی از رئیس جمهور برزیل خواسته بود که سفر آقای احمدی‌نژاد به این کشور را لغو کند، گرچه آقای لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، به این درخواست پاسخ نداد.

برزیل و آرژانتین بزرگ‌ترین جوامع یهودی را در آمریکای لاتین دارند. حدود ۹۶ هزار یهودی در برزیل و قریب ۳۰۰ هزار یهودی در آرژانتین باقی مانده‌اند.

یهودیان آرژانتین همچنان از نبود پیشرفت در پرونده انفجار کانون همیاری یهودیان بوئنوس آیرس ناخشنودند. در انفجار ۱۵ سال پیش بوئنوس آیرس، ۸۵ نفر کشته و ۲۴۵ تن زخمی شدند. ۱۷ سال پیش نیز سفارت اسرائیل در آرژانتین هدف بمب‌گذاری قرار گرفت.

اسرائیل از دیرباز با بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مناسبات حسنه داشته، اما اکنون دچار تنش‌هایی با این بخش از جهان است که آن را ناشی از نزدیک شدن حکومت‌های ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به ایران در سال‌های اخیر می‌داند.
XS
SM
MD
LG