لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

محمد خاتمی: جامعه را نمی‌توان پادگانی اداره کرد


محمد خاتمی
محمد خاتمی
رئیس جمهور پیشین ایران در سخنانی با انتقاد از حاکم بودن شرایط امنیتی در ایران به‌رغم گذشت بیش از پنج ماه از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که «اداره جامعه به صورت پادگانی» امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد خاتمی روز جمعه در دیدار با جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ علم و صنعت ایران با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ادامه شرایط امنیتی در جامعه اظهار داشت: «انتظار این بود که کم کم فضا غیرامنیتی شود، نه این که انتقاد و نقد کردن این همه هزینه برای جامعه داشته باشد، باید به خاطر داشت کسی که نقد می‌کند برانداز نیست، بلکه دلسوز انقلاب و جامعه است.»

محمد خاتمی که بسیاری از چهره‌های سیاسی هوادار وی پس از انتخابات به زندان‌های انفرادی افتاده و در دادگاه «کوتادی مخملی» به محاکمه کشیده شده‌اند افزود: «باید پذیرفت که نمی‌توان به صورت پادگانی جامعه و دانشگاه را اداره کرد و این نحوه مدیریت به زیان مادی و معنوی و حیثیتی جمهوری اسلامی است.»

رئیس دولت اصلاحات در اوج اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد پیشنهاد داده بود برای برون‌رفت جمهوری اسلامی از «بحران به وجود آمده» همه‌پرسی انجام شود. شخصیت‌ها و رسانه‌های هوادار دولت و رهبر جمهوری اسلامی در پنج ماه گذشته حملات شدیدی را علیه محمد خاتمی انجام داده‌اند.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای اصلاح‌طلب با بیان این که در این انتخابات «تقلب سازمان‌یافته» صورت گرفته است از پذیرش نتایج آن خودداری کرده و موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها در بسیاری از شهرهای ایران آغاز شد که از سوی نیروهای امنیتی و شبه‌نظامی به‌شدت سرکوب شد.

همچنین شمار زیادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب در جریان این رویدادها بازداشت‌ شده‌اند و به گفته معترضان دست‌کم هفتاد نفر نیز در جریان سرکوب تظاهرات آرام مردمی جان خود را از دست داده‌اند.

محمد خاتمی در سخنان خود با اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مردمی اظهار داشت: «بزرگ‌ترین عامل تضعیف نظام کاهش رضایت مردم و اعمال خشونت به هر شکلی است. خشونت از هر سو به‌خصوص از ناحیه حکومت مضر به حال جامعه، دین و نظام است».

وی همچنین افزود: «این جامعه متعلق به ماست. اما چرا این قدر فضا تنگ شده است؟ چرا این قدر نیروهای ارزنده‌ای که انتقاد یا حرف دارند، نه تنها حذف می‌شوند، بلکه مورد هرگونه اهانت و فشاری قرار می‌گیرند؟»

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت «هزینه‌دار بودن انتقاد در جامعه» را نشانه «انحراف در جمهوری اسلامی» دانست و خواستار اصلاح آن شد.

وی یک بار دیگر بر تداوم اصلاحات در چارچوب قانون اساسی تاکید کرده و اظهار داشت: «مبنای حرکت قانون اساسی است؛ ما ایران سربلند را می‌خواهیم، ما می‌خواهیم مردم حکومت را از خود بدانند و حکومت مردم را از خود بداند و همچنین انتقاد از خود را نعمت بداند.»

رئیس جمهور پیشین ایران با تاکید بر به سر آمدن دوره حکومت‌های استبدادی اظهار داشت: «زمانه ما زمانی است که در آن دیگر هیچ انسانی در وجدان خودش هیچ نوع حکومت استبدادی و دیکتاتوری را بر نمی‌تابد و رد می‌کند. از جمله دلایل آن هم همین است که امروز دیکتاتورهای زمان نیز ادعای مردمی‌ بودن می‌کنند؛ این‌ها مساله زمان ماست و متعلق به شرق و غرب نیست و انتقاد و بیان آزاد عقاید و اندیشه‌ها امروز دیگر به عنوان یک حق شناخته شده است.»
XS
SM
MD
LG