لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام یک شهروند کرد ایرانی شد


سازمان عفو بين‌الملل با روز جمعه انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه زودتر حکم اعدام شرکو معارفی، شهروند کرد ایرانی، را که به محاربه متهم شده است، لغو کنند.

این شهروند کرد ایرانی به دلیل عضویت در یک گروه «غیرقانونی» از سوی دادگاهی در استان کردستان به اتهام «محاربه با خدا» به اعدام محکوم شده است.

در بیانیه سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است آمده، شرکو معارفی پنجشنبه گذشته به بند انفرادی در زندان سقز منتقل شده و احتمال می‌رود حکم اعدام وی به زودی به اجرا گذاشته شود.

عفو بین‌الملل همچنین می‌افزاید، یک کرد ایرانی دیگر با نامه حبیب‌الله لطیفی نیز در معرض خطر اعدام قرار دارد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته با نادیده گرفتن اعتراض‌های جهانی و درخواست‌های سازمان‌های طرفدار حقوق بشر يک زندانی سياسی ديگر کرد به نام احسان فتاحيان را در زندان سنندج به اتهام محاربه اعدام کرده‌بودند.

به دنبال اعدام احسان فتاحیان، شهروند ۲۷ ساله کرد ایرانی، سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بیاینه‌ای این اقدام مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرده بود.

احسان فتاحيان در تيرماه سال ۱۳۸۷ در کامياران دستگير و در دادگاه بدوی به اتهام «عضويت دراحزاب مسلح اپوزيسيون» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اما دادگاه تجديدنظر، وی را به اتهام «محاربه»، به اعدام محکوم کرد.

هر چند اتهام عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون» ناظر بر عضویت احسان فتاحیان در حزب کوموله کردستان است، اما یکی از اعضای خانواده وی به رادیو فردا گفته است، خانواده وی تا پیش از دستگیری‌اش از عضویت وی در این گروه اطلاع نداشته‌اند.

در بیانیه روز جمعه عفو بین‌الملل این گونه اعدام‌ها به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در قبال ترور شماری از کارکنان دولتی در استان کردستان در فاصله نهم تا نوزدهم سپتامبر سال جاری ارزیابی شده است.

بر اساس اعلام عفو بين الملل دست‌کم ۱۰ مرد و يک زن کرد، به اتهام عضویت در سازمان‌ها و گروه‌های کرد و حمایت از آنها، در زندان‌های ايران در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

عفو بین‌الملل با تأکید بر لزوم لغو احکام صادر شده اعدام در ایران از این اقدام به عنوان گام نخست در راه لغو کامل مجازات اعدام در جمهوری اسلامی نام برده است.
XS
SM
MD
LG