لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

رييس دادگستری سيستان و بلوچستان: کسی را تحت عنوان امام جمعه بازداشت نکرده‌ايم


در حالی که رييس دادگستری سيستان بلوچستان روز شنبه گفته است:کسی با عنوان امام جمعه اهل سنت بازداشت نشده است، گزارش ها حاکی از آن است که دو روحانی بازداشت شده از ائمه جمعه اهل تسنن در سيستان بلوچستان هستند.

ابراهيم حميدی، رييس دادگستری استان سيستان بلوچستان، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است:«چهار نفر از مديران مدارس اهل سنت بازداشت شده‌اند اما اين‌که اين افراد امام جمعه هستند يا خير، ما از آن اطلاع نداريم و ما تحت عنوان امام جمعه کسی را بازداشت نکرده‌ايم».

ابراهيم حميدی در خصوص اتهام اين چهار نفر گفته است:« علی رغم تذکرات قبلی متاسفانه همچنان اتباع غير مجاز در حال تحصيل در مدارس اهل سنت هستند و از آنجايی که مديران مدارس آنها را ثبت نام کرده‌اند از سوی دادسرای ويژه روحانيت مشهد به عنوان معاونت در اين جرم تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.»

حميدی در پاسخ به اين سوال که آيا امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان و خاش بازداشت شده‌اند يا خير، گفت: ما کسی را تحت عنوان امام جمعه بازداشت نکرده‌ايم و مولوی عبدالحميد که اخيرا بازداشت شده امام جمعه نبوده و تحت عنوان مدير مدرسه بازداشت شده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش های رسیده، به حکم دادگاه ويژه روحانيت مشهد، مولوی عبدالغنی شه بخش؛ امام جمعه موقت زاهدان و يکی از استادان حوزه علميه اين شهر، و همچنين مولوی محمد عثمان قلندرزهی؛ امام جمعه اهل سنت و مدير حوزه علميه شهر خاش، چندی پيش بازداشت شده اند.

«تلاش برای کنترل مدارس اهل سنت»

عبدالستار دوشوکی، تحليلگر مسايل استان سيستان و بلوچستان، در اين زمينه به راديو فردا گفته است: مولوی عبدالغنی شه بخش؛ مقلب به مولانا بدوی، يکی از پنج امام جمعه موقت زاهدان و معاون آموزشی دار العلوم زاهدان است و مولوی محمد عثمان قلندرزهی، مدير حوزه علميه مدينه العلوم خاش و امام جمعه اين شهر است.

عبدالستار دوشوکی می افزايد: اين افراد به عنوان مديران حوزه ها متهم شده اند که در مدارس آنها افغان ها و تاجيک های درس می خوانده اند

اين تحليلگر مسايل استان سيستان و بلوچستان معتقد است اين مساله به اجرای طرح موسوم به «ساماندهی حوزه های علميه اهل سنت» برمی گردد.

عبدالستار دوشوکی همچنين گفته است: هدف اين طرح و فشار های اخير، اعمال کنترل و نظارت بر مدارس اهل سنت توسط نمايندگان ولی فقيه يا بخشی از دولت است.

عبدالستار دوشوکی با اشاره به حمله انتحاری اخير در سيستان و بلوچستان و همچنين فضای امنيتی حاکم بر اين استان می گويد: دولت می خواهد از اين فضای به وجود آمده استفاده کرده فشار بر مدارس اهل سنت را افزايش بدهد. چرا که فکر می کنند اين مدارس می توانند نقش مهمی در رشد و نمو بنياد گرايی در اين منطقه دارد.

در همين حال گفته می شود مولوی عبدالحميد اسماعيل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، به همراه تعدادی از ائمه جماعات اهل سنت، به تهران سفر کرده تا با مقامات عالی رتبه ايران در اين زمينه گفت وگو کنند.

طبق اين گزارش ها اين افراد خواهان ملاقات با آيت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد هستند.
XS
SM
MD
LG