لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

آيت‌الله صانعی: در احقاق حقوق، نبايد تسليم فشارها شد


آیت‌الله یوسف صانعی؛ از مراجع تقلید حامی اصلاح‌طلبان
آیت‌الله یوسف صانعی؛ از مراجع تقلید حامی اصلاح‌طلبان

آيت‌الله صانعی، يکی از مراجع تقليد حامی اصلاح‌طلبان در قم، با انتقاد مجدد از اعمال فشار جمهوری اسلامی ايران بر روی معترضان به انتخابات رياست جمهوری گفت که «در احقاق حق نبايد تسليم فشارها شد و نبايد کوتاه آمد».

آقای صانعی که در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر اضافه کرد که «اگر ما [در زمینه احقاق حق] کوتاه بياييم، ظلم ظالمين بيشتر خواهد شد.»

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به وضعيت جاری در ايران، اعمال فشار بر افراد جامعه تحت عناوين مختلف را يکی از نقاط ضعف حکومت توصيف کرد و گفت:«فشار زياد، بازداشت و زندان و شکنجه نشانه ضعف است».

در پنج ماهی که از اعتراض‌های خيابانی به نتايج انتخابات رياست جمهوری می گذرد، هزاران نفر بازداشت و ده‌ها نفر کشته شده‌اند اما با این حال، اعتراض معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد.

همچنين گزارش‌هايی از شکنجه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ۲۲ خرداد و نيز تجاوز به برخی از آنان انتشار يافته که گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی ايران چنين گزارش‌هايی را تکذيب کرده‌اند، اما فعالان و سازمان‌های حقوق بشری بر صحت اين گزارش‌ها تأکيد می‌کنند.

آيت‌الله صانعی در این دیدار با اشاره به بازداشت‌های طولانی مدت افراد و ممنوع‌الملاقات کردنشان و نگهداری آنان در سلول‌های انفرادی گفت که «اظهار می‌دارند شکنجه‌ای در کار نبوده است. مگر شکنجه چيست؟ اينکه نمی‌گذارند شخصی پس از مدت زيادی زن و بچه‌اش را ببيند، اينکه يک شخص معترض سياسی را چند ماه در يک سلول انفرادی نگه می‌دارند، اينکه شخصی مريض است و قلبش را عمل کرده، بعد او را در انفرادی حبس می‌کنند تازه در دادگاه هم زمينه تبديل قرار او فراهم نمی‌شود، شکنجه نيست؟»

اين مرجع تقليد حامی اصلاح‌طلبان، در ادامه با اشاره تلويحی به سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی و توصيف آنها به عنوان «دروغ» گفت:«امروز، بزرگترين مصيبتی که ما با آن روبه‌رو هستيم، دروغ‌گويی است. متأسفانه عمل و گفتار برخی‌ها دروغ شده است و طوری هم دروغ می‌گويند که اصلاً باکی ندارند که ديروز خلاف اين را گفته‌اند».

آیت‌الله صانعی دروغ‌گويی را خصلت آدم‌های ستمگر دانست، که به گفته او «وقتی می‌بينند زير پايشان دارد خالی می‌شود، تن به دروغ می‌دهند و متوسل به دروغ می‌شوند».

وی همچنین خواستار آگاه کردن جامعه شد و افزود:« طرح برخی قضايا برای سرگرم کردن ملت است تا مشکلاتی همانند فقر و بيکاری و اعتياد و نا هنجاری‌های اجتماعی ديگر فراموش شود.»

آيت‌الله يوسف صانعی چندی پيش نيز با انتقاد از شرايط موجود در ايران گفته بود که امکان ابراز نظر از نخبگان جامعه سلب شده است.

اين مرجع تقليد شيعه همچنين در انتقاد از شرايط کنونی جامعه ايران گفته بود که امروز مردم «نامحرم تلقی می‌گردند و جهل آنان در مسائل بر آگاهی شان ترجيح داده می‌شود و رسانه‌های متملق و دروغ‌پرداز بر رسانه‌های مستقل، که چشمان بيدار جامعه‌اند، ترجيح داده می‌شوند.»

در همین ارتباط آيت‌الله علی‌محمد دستغيب، عضو مجلس خبرگان، نیز روز شنبه در دیدار با گروهی به دانشجويان، از سياست خارجی و سياست اقتصادی جاری در ايران انتقاد کرد.

آيت‌الله دستغيب گفت: «جامعه مستقل، جامعه‌ای است که وابسته به دولت‌های خارج، يعنی آمريکا، اروپا، روسيه، چين و ... نباشد و تأکيد کرد که در چنين جامعه‌ای، مردم نبايد در فقر باشند، چون همين که فقر آمد، معلوم نيست دينی بماند».

علاوه این دو روحانی ارشد حامل اصلاح‌طلبان، در ماه‌های اخیر بسياری از مراجع حامی اصلاح طلبان يا اصولگرايان، سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد و شرایط کنونی ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG