لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

درخواست ۱۰۹ سازمان حقوق بشری برای محکوم کردن «نقض حقوق بشر» در ایران


قرار است به زودى کانادا قطعنامه‌اى را در مجمع عمومى سازمان ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر در ایران به راى‌گیرى بگذارد.
قرار است به زودى کانادا قطعنامه‌اى را در مجمع عمومى سازمان ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر در ایران به راى‌گیرى بگذارد.
بیش از یکصد سازمان طرفدار حقوق بشر در سراسر جهان با ارسال نامه‌اى به هیات‌‌هاى نمایندگى و وزراى امور خارجه کشورهاى عضو سازمان ملل متحد، از آنها خواسته‌اند که از قطعنامه مجمع عمومى در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران پشتیبانى کنند.

بر اساس گزارش «کمپین بین‌المللى حقوق بشر در ایران»، ۱۰۹ سازمان مستقل طرفدار حقوق بشر و فعال در حوزه جامعه مدنى از سراسر جهان روز بیستم آبان ماه با ارسال نامه‌اى خطاب به هیات‌هاى نمایندگى و وزراى امور خارجه کشورهاى عضو سازمان ملل با اشاره به «نقض گسترده حقوق بشر» در ایران به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه خواستار توصیه آنها به جمهورى اسلامى ایران «براى رعایت حقوق مردم ایران در چارچوب قوانین بین‌المللى» شده‌اند.

علاوه بر سازمان‌هاى سرشناس طرفدار حقوق بشر در جهان مانند سازمان عفو بین‌‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و کمیسیون بین‌المللى قضات، سازمان‌ها و گروهاى فعال از چهل کشور جهان نامه مورد اشاره را امضا کرده‌اند.

انتظار مى‌رود، شمار دیگرى از سازمان‌ها و گروه‌هاى طرفدار حقوق بشر این نامه را امضا کنند.

قرار است به زودى کانادا قطعنامه‌اى را در مجمع عمومى سازمان ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر در ایران به راى‌گیرى بگذارد.

در این قطعنامه که سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر خواستار حمایت کشورها از آن شده‌اند، موارد گوناگون نقض حقوق بشر در ایران از جمله اعدام‌ها و به ویژه اعدام نوجوانان، سنگسار، سرکوب فعالان حقوق زنان، تبعیض علیه اقلیت‌ها، و محروم ساختن شهروندان ایرانى از حقوق اولیه مدنى و سیاسى، مورد به مورد ذکر شده است.

اغلب سازمان‌ها و گروه‌هاى حقوق بشرى که خواستار محکومیت نقض حقوق بشر در ایران شده‌‌اند، از کشورهاى خاورمیانه و آفریقا مانند مصر، فلسطین، لبنان، سوریه، آفریقاى جنوبى، کنگو، اوگاندا و نیجریه هستند.

در بخشى از نامه این سازمان‌ها خطاب به هیئت‌ هاى نمایندگى کشورهاى عضو سازمان ملل با اشاره به وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران آمده است: «این امر فورى ترین موضوع اخلاقى و یک وظیفه براى جامعه بین الملل است که به دولت ایران تاکید کند که معیارهاى مشترک حقوق بشرى باید رعایت شود.»

در این نامه همچنین نسبت به «کشتار مردم در تظاهرات مسالمت آمیز، ‌بازداشت‌هاى خودسرانه، تجاوز، و بدرفتارى در زندان، و برگزارى دادگاه‌هاى نمایشى» ابراز نگرانى شده است.

یاپ سو سنگ، مدیر اجرایى مجمع آسیاییى حقوق بشر و توسعه با اشاره به درخواست سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر براى محکومیت نقض حقوق بشر در ایران گفته است: «ما از دولت ایران مى خواهیم که تمایل واقعى خود را براى بهبود وضعیت نشان داده و به دعوتنامه خود از گزارشگران ویژه سازمان ملل احترام بگذارد وشرایط را براى بازدید ناظران مستقل به منظور تحقیق و تفحص در مورد همه ادعاهاى مربوط به نقض حقوق بشر فراهم کند».

آیولان اوبزدچیکووا از فعالان جنبش حقوق بشر جوانان در روسیه نیز در این باره گفته است: «ما از دولت‌هاى خود مى‌خواهیم که به دولت ایران براى پایان دادن به خشونت‌ها علیه مردم خود پایان دهد.»

سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر همچنین خواستار آن شده‌اند که مسئله نقض حقوق بشر در ایران به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى و سرکوب تظاهرات آرام معترضان نسبت به نتایج آن به طور ویژه مورد بررسى قرار گیرد.

موآتاز ال‌فیجرى، مدیر کل موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، با اشاره به «نقض گسترده حقوق بشر» در ایران گفته است: «باید دانست، هنگامى که از ایران صحبت مى‌شود، دنیا تنها نگران برنامه هسته‌اى این کشور نیست. ما عمیقاً نسبت به بدرفتارى دولت ایران با مردم این کشور نگرانیم و از دولت ها و سازمان ملل متحد مى خواهیم، بیشتر به این امر توجه کنند.»

در بخشى از نامه سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر در این زمینه آمده است: « جامعه بین الملل در حالى که توجه خود را به سایر موضوعات نگران کننده در رابطه با ایران معطوف کرده است، باید نشان دهد که مردم ایران که از حقوق بنیادین بشر محروم هستند، فراموش نخواهند شد.»

۱۰۹ سازمان و گروه طرفدار حقوق بشر در جهان در پایان نامه خود خطاب به هیئت ‌نمایندگى‌هاى کشورهاى عضو سازمان ملل چنین آورده‌اند: «از شما مى‌خواهیم، از قطعنامه مجمع عمومى که در آن مسیر رعایت ارزش ها و معیارهاى حقوق بشر که سازمان ملل متحد به خاطر آن بوجود آمده، به ایران نشان داده شده است، حمایت کنید.»
XS
SM
MD
LG