لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

در خواست گروه ۱+۵ از ايران برای بررسی مجدد پیشنهاد آژانس


نشست روز نوزدهم اکتبر بین نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین
نشست روز نوزدهم اکتبر بین نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین
نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان در پایان نشست روز جمعه خود نسبت به پاسخ منفی ایران به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز تاسف کرده‌ و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند، این پیشنهاد را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیپلمات‌های عالی‌رتبه پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان که روز جمعه در بروکسل گرد هم آمده بودند تا در باره آخرین تحولات مربوط به برنامه اتمی ایران رایزنی کنند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند، ایران به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ارسال اورانیوم کمتر غنی شده‌اش به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران پاسخ مثبت نداده است.

در بخش دیگری از این بیانیه که در پایان نشست روز جمعه نمایندگان پنج بعلاوه یک منتشر شد، آمده است:« ما از ایران می‌خواهیم فرصتی را که از طریق این پیشنهاد مهیا شده است، مورد بررسی مجدد قرار دهد و به طور جدی در روند گفت و گوها و مذاکرات با ما (برسربرنامه‌ اتمی‌اش) مشارکت کند».

بر اساس پیشنهاد وین، که در جریان گفت و گوهای وین به ایران ارایه شده است، قرار بود، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به روسیه ارسال کند و در مقابل مقدار کمتری اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای مصرف در رآکتور امیرآباد دریافت کند.

در متن پیش‌نویس این پیشنهاد که ایران در جریان گفت و گوهای ژنو به طور اصولی با آن موافقت کرده بود، آمده است که این میزان اورانیوم که معادل ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران است، باید تا پایان سال جاری میلادی و در قالب یک محموله به روسیه ارسال شود.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا امیدوار بودند، از طریق خروج اروانیوم غنی‌شده ایران از این کشور خطر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی کاهش یابد.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند، که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیر نظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای اتمی است. ایران این اتهام را رده کرده و می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً ماهیت غیرنظامی دارد.

هر چند ایران تاکنون پاسخ روشنی به پیشنهاد مزبور نداده است، با این حال روز چهارشنبه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به صراحت اعلام کرد، «ایران پیشنهاد آژانس را بررسی کرده و خواستار مبادله اورانیوم در خاک خود است».

در حالی که این اظهارات منوچهر متکی در محافل خبری جهان به عنوان پاسخ منفی ایران به پیشنهاد وین تعبیر شده بود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از گفته‌های وزیر خارجه ایران اعلام کرد، ایالات متحده این اظهارات را پاسخ رسمی ایران تلقی نمی‌کند و همچنان منتظر پاسخ رسمی این کشور خواهد ماند.

در این میان یک مقام عالی‌رتبه اروپایی که نخواست نامش فاش شود، در باره اظهارات متعدد مقام‌های ایرانی در واکنش به پیشنهاد وین گفت: « در چنین شرایطی درک این مساله که پاسخ رسمی ایران چیست، بسیار دشوار است».

وی افزود: «یک چیز روشن است و آن این که ما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم. از این رو همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ایران این پیشنهاد را نپذیرفته است».

روز پنج‌شنبه و در آستانه برگزاری نشست نمایندگان پنج‌بعلاوه یک در بروکسل باراک اوباما، ریيس جمهور آمريکا اعلام کرده بود، کشورش رایزنی‌های خود را با ساير اعضای گروه پنج بعلاوه درباره برداشتن گام‌های بعدی به منظور تنبيه ایران آغاز کرده است.

هر چند تاکنون جزییات مربوط به گفت و گوهای نمایندگان کشورهای پنج‌بعلاوه یک در بروکسل منتشر نشده است، اما در بیانیه مشترک این کشورهای آمده است، جمهوری اسلامی از مشارکت در گفت و گوهای فشرده بر سر برنامه اتمی‌اش خودداری کرده و علاوه بر این حاضر نشد در نشست دیگری پیش از پایان ماه اکتبر در این باره شرکت کند.

یک مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا پس از پایان گفت و گوهای روز جمعه با بیان این که در این گفت و گوها در باره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مذاکره نشده است، خاطرنشان ساخت، رویکرد کشورهای گروه پنج بعلاوه یک در برخورد با ایران همچنان مبتنی بر راهبرد دوگانه ارایه مشوق‌های سیاسی و اقتصادی و همزمان تهدید به مجازات خواهد بود.

در حالی که کشورهای گروه پنج بعلاوه یک از دریافت پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد وین قطع امید کرده‌اند، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از این پیشنهاد به عنوان فرصتی «منحصر به فرد» برای ایران نام برده و تاکید کرده است، هم‌اکنون «توپ در زمین ایران» است.

آقای البرادعی روز جمعه در یک کنفرانس خبری در برلین گفت:«این یک فرصت منحصر به فرد برای حرکت از تحریم و رویارویی به سوی فرآیند اعتمادسازی است».

وی که واپسین روزهای خود را در آژانس انرژی اتمی سپری می‌کند، افزود:« صریح می‌گویم که هم‌اکنون توپ در زمین ایران است. امیدوارم که آنها این فرصت منحصربه فرد اما گذرا را از دست ندهند».
XS
SM
MD
LG