لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

رزمایش پدافندی در نیمه غربی ایران برگزار می‌شود


سرتیپ خلبان احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران
سرتیپ خلبان احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران اعلام کرد از روز یکشنبه به مدت ۵ روز در نیمه غربی ایران رزمایش پدافندی مشترک سپاه و ارتش برگزار خواهد شد.

سرتیپ خلبان احمد میقانی روز شنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که این رزمایش دارای سه مرحله «آماده‌سازی»، «شناسایی هواپیماهای دشمن» و «مقابله با هواپیماهای اخلالگر» است.

به گفته فرمانده پدافنده هوایی ایران این رزمایش گسترده‌ترین مانور مشترک پدافند هوایی بعد از تفکیک از نیروی هوایی ارتش است و گستردگی آن نزدیک به ۶۰۰ هزار کلیومتر مربع است.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۷بخش پدافندی از نیروی هوایی ارتش جداشده و به نیروی مستقلی تبدیل شد. ارتش ایران تا پیش از این شامل نیروی زمینی، دریایی و هوایی بود.

احمد میقانی با اشاره به اینکه «بخش بخش عمده‌ای از تجهیزات پدافند هوایی» در نیمه غربی ایران مستقر است، گفت: «این رزمایش در استان‌های بوشهر، فارس، یزد، اصفهان، مرکزی، قزوین و شمال کشور و به طور کلی در منطقه غربی ایران برگزار خواهد شد.»

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران دکترین پدافندی این نیرو را دکترین «دفاع در عمق» بیان کرد و اظهار داشت: «در مسیر ورودی هواپیماهای دشمن به کشور، دیده‌بان‌ها آنها را کشف کرده و بعد از اینکه این هواپیماها به مناطق حیاتی حمله‌ور می‌شوند سامانه‌های پدافندی روی آنها قفل می‌کنند.»

آقای میقانی آسمان ایران را «غیرقابل نفوذ» دانست و تأکید کرد: «اگر دشمن وارد فضای کشور شود به طور صد درصد مورد هدف قرار خواهد گرفت».

به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی، یگان‌های پدافندی در سراسر کشور تحت فرماندهی مرکزی اقدام می‌کنند و اگر ارتباط هر یک از این یگان‌ها با مرکز فرماندهی قطع شد، هر واحد به صورت تاکتیکی می‌تواند به تشخیص خود عمل کند.

وی همچنین اظهار داشت که پدافند «ناهمگون» شیوه‌ای است که این نیرو در حال حاضر بر روی آن تمرکز دارد.

رزمایش پدافندی ایران در مرزهای غربی ایران در حالی انجام می‌شود که به تازگی فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرد که این کشور در حال حاضر خود را بر اجرای همه گزینه‌ها علیه ایران آماده می‌کند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران در بخشی دیگر از کنفرانس خبری خود به برخی از توانایی‌هایی داخلی در مورد ساخت «رادارهای تاکتیکی» و موشک‌های «هاگ» نیز اشاره کرد.

احمد میقانی در عین این که اظهار داشت ایران توانایی ساخت موشک‌های اس ۳۰۰ را دارد از «دوستان روسی» به دلیل تاخیر در تحویل این موشک‌ها گلایه کرد.

فرمانده قرارگاه پدفند هوایی ایران گفت: «در بعضی موارد ممکن است تعاملاتی با کشورهای دیگر داشته باشیم که از آن جمله می‌توان خرید موشک‌های اس ۳۰۰ از روسیه را نام برد که قرار بود چند ماه قبل تحویل داده شود اما اشکالات فنی را بهانه کردند و ما فکر می‌کنیم این رفتار که تحت تأثیر صهیونیسم و مستکبرین دیرتر به ما تحویل دهند و اگر دوستان روسی هر چه سریع‌تر این سامانه را به دست ما برسانند منافع مشترک را تأمین کرده‌اند».

در ارتباط با تأخیر تحویل اس ۳۰۰ به ایران، سه شنبه هفته گذشته نیز احمد وحیدی وزیر دفاع ایران با بیان اینکه «ما هیچ خبری از مراجع رسمی در خصوص لغو یا منتفی شدن تحویل سامانه پدافند هوایی اس ‪ ،۳۰۰‬از سوی روس‌ها نداشته‌ایم» اظهار داشت که روس‌ها مشکلات فنی را علت تاخیر در تحویل این موشک‌ها به ایران عنوان کرد‌ه‌اند.

سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

اسرائیل و آمریکا به شدت نسبت به فروش این سامانه به ایران واکنش نشان داده‌اند و از مقام‌های کرملین خواسته‌اند این نوع جنگ‌افزار پیشرفته را در اختیار ایران قرار ندهند.

ایران برپایه قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۰۵ با روسیه امضا کرد، موفق به دریافت ۲۹ سامانه پدافندی تور ام یک شد؛ سامانه تور ام یک می‌تواند هواپیماها و موشک‌های کروز را تا شعاع ۱۰ کیلومتری هدفگیری کند. هرسامانه تور ام یک مجهز به هشت موشک کوتاه برد است که با رادار متحرک این سامانه در ارتباط است.

رزمایش پدافندی ایران در مرزهای غربی ایران در حالی انجام می‌شود که به تازگی فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرد که این کشور در حال حاضر خود را بر اجرای همه گزینه‌ها علیه ایران آماده می‌کند.

اسرائیل حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته است و در مقابل ایران نیز گفته است در صورت هرگونه حمله‌ای به شدت تلافی خواهد کرد.

کوتاه‌ترین راه برای ورود هواپیماهای اسرائیلی به حریم هوایی ایران از نیمه غربی کشور است که به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی بیشترین تمرکز پدافندی این نیرو در این بخش قرار دارد.

رزمایش پنج روزه پدافندی ایران همچنین با اوج‌گیری مناقشه هسته‌ای ایران همزمان شده است. مقام‌های ایرانی به تازگی به طور شفاهی به توافق هسته‌ای وین پاسخ منفی داده‌ند.
XS
SM
MD
LG