لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

«موج دوم آنفلوآنزاى خوکى در ایران در راه است»


در حالى که وزیر بهداشت ایران از مراکز درمانى کشور خواسته است خود را براى روبه‌رو شدن با موج دوم شیوح بیمارى آنفلوآنزاى خوکى آماده کنند، وزارت بهداشت اعلام کرده است، تاکنون واکسن این بیمارى وارد کشور نشده است.

به گزارش خبرگزارى فارس، مرضیه وحید دستجردى وزیر بهداشت ایران روز شنبه در تبریز با اشاره به این که شمار قربانیان آنفلوانزاى خوکى در ایران از مرز یکصد نفر فراتر رفته است، نسبت به آغاز موج دوم این بیمارى در دو ماه آینده هشدار داد و خواستار آمادگى تمام مراکز درمانى شد.

نخستین مورد ابتلا به آنفلونزاى خوکى در ایران در خرداد ماه سال جارى مشاهده شده بود و در ابتدا بیشتر مبتلایان کسانى بودند که از سفر حج به کشور بازگشته بودند.

در این میان بر اساس آخرین گزارش‌هاى منتشر شده توسط وزارت بهداشت ایران شمار مبتلایان به بیمارى آنفلوآنزاى خوکى در کشور به حدود ۳۲۰۰ نفر رسیده است. همچنین در هفته گذشته ۴۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این بیمارى جان خود را از دست دادند و بدین ترتیب شمار تلفات آنفلوآنزاى خوکى در ایران به صد نفر رسید.

این در حالى است که برخى منابع میزان مبتلایان به این بیمارى و نیز مرگ و میر ناشى از آن را در ایران به مراتب بالاتر از آمار و ارقام رسمى اعلام شده از سوى منابع دولتى مى‌دانند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران بیشتر کسانى که بر اثر ابتلا به بیمارى آنفلوآنزاى خوکى جان خود را از دست داده‌اند، پیشینه بیمارى‌هاى تنفسى و قلبى داشته‌اند.

در حالى که کارشناسان بر لزوم واکسینه کردن افراد آسیب‌پذیر در مقابل این بیمارى تأکید مى‌کنند، مقام‌هاى ایرانى تنها از سفارش حدود دو میلیون واکسن خبر داده‌اند که براى واکسینه کردن تنها یک میلیون نفر از جمعیت ۷۰ میلیونى کشور کفایت مى‌کند.

در این میان به دنبال انتشار گزارش‌هایى در رسانه‌هاى ایران مبنى بر «فروش واکسن تقلبى آنفلوانزاى نوع آ توسط افراد سودجو»، وزارت بهداشت روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌اى اعلام کرده است: «تاکنون هیچ واکسنى که مورد تأیید این وزارتخانه باشد، وارد کشور نشده است و یک ماه آینده واکسن آنفلوانزاى نوع آ وارد کشور مى‌شود».

دولت ایران در ابتدا تنها ۲۰ میلیارد تومان بودجه براى خرید واکسن آنفلوآنزاى خوکى درنظر گرفته بود که چند روز پیش ۱۰ میلیارد تومان دیگر به این مبلغ افزود.

از آنجایى که مقام‌هاى بهداشتى ایران مى‌گویند، هر فرد باید دو بار در مقابل آنفلوآنزاى خوکى واکسینه شود، براى همین دولت ایران تنها براى واکسینه کردن یک میلیون نفر از جمعیت حدود ۷۰ میلیونى کشور تدارک دیده است و با افزایش ۱۰ میلیارد تومانى بودجه خرید واکسن نیز تنها مى‌توان ۵۰۰ هزار نفر دیگر را واکسینه کرد.

«حجاج ایرانى دیگر نیازى به واکسن ندارند»

در حالى که پیشتر برخى مقام‌هاى بهداشتى در ایران از احتمال ابتلاى حدود ۸۰ درصد از حجاج ایرانى به آنفلوآنزاى خوکى خبر داده بودند، روز یکشنبه رئیس مرکز پزشکى حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ایران اعلام کرد، با توجه به این که واکسن آنفلوآنزاى خوکى براى تأثیر‌گذارى به دو هفته زمان نیاز دارد، تزریق این واکسن به حجاج ایرانى دیگر لزومى ندارد.

محمد‌تقى حلى‌ساز همچنین با بیان این که «وزارت بهداشت ایران واکسن‌هاى آنفلوانزاى نوع آ کشور عربستان را تأیید نکرده است»، به خبرگزارى فارس گفته است:« در حال حاضر هیچ مورد از ابتلاى حجاج به آنفلوانزاى نوع آ مشاهده نشده است و متعاقباً هیچ فوتى نیز بین زائران نداشته‌ایم».

مقام‌هاى ایرانى با وجود تمام هشدارهاى نسبت به شیوع بیمارى آنفلوآنزاى خوکى در جریان مراسم حج امسال اقدام به اعزام حدود ۶۰ هزار نفر به عربستان سعودى کرده‌اند.

مرضیه وحید دستجردى، وزیر بهداشت ایران، در واکنش به خبر احتمال ابتلاى ۸۰ درصد از حجاج ایرانى به آنفلوآنزاى خوکى گفته بود، تنها هشت تا ۱۰ درصد از حجاج به این بیمارى مبتلا مى‌شوند.

پیشتر خانم دستجردى با بیان این که نمى‌توان مانع گسترش آنفلوآنزاى خوکى شد اظهار داشته بود که در صورت گسترش این بیمارى «کادر پزشکى تنها کارى که انجام مى‌دهند نکات لازم را به بیمار گوشزد مى‌کنند تا بیمار بهبودى کامل را به دست آورد».
XS
SM
MD
LG