لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

توافق گروه‌های فلسطینی بر توقف پرتاب راکت به خاک اسرائیل


یکی از ساختمان‌های مورد اصابت راکت در اشکلون/ ژانویه ۲۰۰۹
یکی از ساختمان‌های مورد اصابت راکت در اشکلون/ ژانویه ۲۰۰۹
سازمان حماس از دستیابی به توافقی با همه تشکل‌های غزه، مبنی بر «تعهد همگانی» جهت خودداری از شلیک راکت به خاک اسرائیل خبر داده است.

فتحی حماد وزیر کشور دولت حماس در باریکه غزه شامگاه شنبه ۲۱ نوامبر، سی ام آبان ماه خبر داد که گفت‌وگوهای حماس با تشکل‌های مختلفی که در غزه فعالیت می‌کنند، برای متعهد شدن به خودداری از شلیک هرگونه راکت به اسرائیل «با موفقیت» به پایان رسیده است.

فتحی حماد در یک نشست خبری در غزه افزود که تنها اگر ارتش اسرائیل به «عمق غزه» تهاجم کند، به آن واکنش نشان داده می‌شود.

فتحی حماد گفت: «ما می‌خواهیم هر اقدامی با اجماع همه گروه‌ها انجام شود».

وزیر کشور دولت حماس گفت که «بویژه بعد ازجنگ اخیر، مردم غزه باید فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشند و بتوانند خانه‌های خود را بازسازی کنند».

به گزارش آسوشیتد پرس، خالد البطش فرمانده نظامی جهاد اسلامی فلسطین یکشنبه گفت «جهاد حق واکنش خود را برای مقاومت مشروع در برابر اشغالگران محفوظ می‌داند».

ساعاتی پیش از بیانیه وزیرکشورحماس، یک فروند راکت که بامداد شنبه از شمال غزه شلیک شده بود، به فضایی باز در کنار یک شهرک اسرائیلی در جنوب این کشور اصابت کرد که جراحت و خسارتی نداشت.

نیروی هوایی اسرائیل که پس از شلیک هر راکت ، بدون توجه با میزان جراحت یا خسارت ناشی از آن، واکنش نشان می‌دهد، در پی این حمله راکتی ، سه حمله به مرکز و شمال غزه انجام داد.

ازجمله دو کارگاه تراشکاری فلزی که اسرائیل آن را «کارگاه ساخت مهمات» معرفی کرده است، بمباران شدند، که به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع بیمارستانی فلسطینی از زخمی شدن هشت نفردراین حملات هوائی خبر دادند.

محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی چهارشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون بی بی سی عربی از «وجود تماس‌های محرمانه میان دولت اسرائیل با حماس» خبر داده و به عنوان دلیل گفته است که حماس اکنون ماه‌هاست که سیاست «مهار حملات راکتی از غزه» را دنبال کرده و عواملی «خود سری» را که در شلیک حملات راکتی به اسرائیل دست داشته‌اند، مورد بازجویی قرارداده است.

اسرائیل می‌گوید که پس از عملیات «سرب گداخته» علیه حماس، ۱۱۷ حمله راکتی به خاکش صورت گرفته اما تأیید می‌کند که حماس در آنها دخالتی نداشته، بلکه عوامل «جهاد اسلامی فلسطین» و یا «جهاد جهانی» (نیروهای وهابی و سلفی) این حملات راکتی را انجام داده‌اند.

عملیات ۳۳ روزه ارتش اسرائیل علیه حماس موسوم به سرب گداخته که یکسال پیش انجام شد، بیش از ۱۴۰۰ کشته در میان شهروندان غزه برجای گذاشت.

اعلامیه سازمان حماس مبنی بر «تعهد همه تشکل‌ها به قطع حملات راکتی به اسرائیل» با سلسله گزارش‌هایی در مورد «جدی‌تر شدن» تلاش‌های پشت پرده میان اسرائیل و حماس برای انجام یک معامله مبادله اسیران همزمان شده است.

برنارکوشنر وزیرخارجه فرانسه هفته گذشته در اسرائیل تأیید کرد که دولت آلمان میانجی‌گر چنین معامله‌ای است که بر اساس آن گیلعاد شالیط سرباز اسرائیلی در اسارت حماس، آزاد می‌شود و اسرائیل نیز متقابلاً صدها نفر از زندانیان امنیتی را آزاد می‌کند.

شبکه فاکس نیوز پنجشنبه از تقویت احتمال مبادله اسیران خبر داد و شبکه العربیه نیز احتمال داده است که این معامله در آستانه عید قربان انجام شود.
XS
SM
MD
LG