لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

تظاهرات صدها نفر عليه سفر محمود احمدى نژاد به برزيل


تصویری از تظاهرات روز یکشنبه در شهر ریودوژانیرو علیه سفر محمود احمدی نژاد به برزیل
تصویری از تظاهرات روز یکشنبه در شهر ریودوژانیرو علیه سفر محمود احمدی نژاد به برزیل
صدها برزيلى در روزهاى يكشنبه و دوشنبه و در آستانه سفر محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، به اين كشور در شهر ریودو ژانیرو دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند و انجام اين سفر را محكوم كردند.

بر اساس گزارش خبرگزارى ها و ويدئوهاى منتشره در سايت هاى اينترنتى، حدود یک هزار نفر از بازماندگان هالوكاست، هنرمندان آفريقايى – برزيلى، گروه های مسيحي، يهودي و فعالان حقوق همجنسگرایان با راهپيمايى در ساحل ايپانما در شهر ريودوژانيرو با سر دادن شعار علیه محمود احمدى نژاد با سفر وی به برزیل مخالفت کردند.

تظاهر كنندگان همچنين قفس بزرگى را كه در آن بادكنك هاى سفيد قرار داشت حمل مى كردند كه به گفته آنها، نمادى از «ارزش هاى سركوب شده» در ايران است.

معترضان در شعارها و بيانيه هايى خود به اظهارات آقاى احمدى نژاد در باره محو اسرائيل، برنامه بلندپروازانه هسته اى جمهورى اسلامى و همچنين اقدام حکومت جمهوری اسلامی عليه همجنس بازان در ايران اعتراض كردند.

ارلیکس استیوس، از اعضای یک گروه یهودی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «برزیل همچنان به تنوع، صلح، تساهل و همزیستی میان مردمان خود وفادار می ماند و دیدار احمدی نژاد بر ضد این وضعیت است.»

محمود احمدى نژاد روز يكشنبه سفر خود را به دو كشور آفريقايى و سه کشور آمريكاى لاتين آغاز كرد و در نخستين مرحله از اين سفر، وارد كشور گامبيا در شرق آفريقا شد.

به گفته يك مقام وزارت امور خارجه گامبيا، آقاى احمدى نژاد در جريان ديدار خود با يحيى جمعه، رييس جمهور اين كشور، در باره مسائل امنيتى و اقتصادى با وى به گفت و گو پرداخت.

محمود احمدى نژاد كه همراه يك هيئت ۳۰۰ نفره عازم برزيل، گامبيا، ونزوئلا، بوليوى و سنگال شده است قرار است روز دوشنبه وارد برازيليا شده و به طور خصوصى با لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس جمهور برزيل، ديدار و گفت و گو كند.
اين دومين سفر رييس جمهور ايران به گامبيا ظرف سه سال گذشته است. اين كشور تنها ده هزار و ۵۰۰ كيلومتر مربع مساحت و يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر جمعيت دارد.

برنامه فشرده در دیدار از برزیل

محمود احمدى نژاد كه همراه يك هيئت ۳۰۰ نفره عازم برزيل، گامبيا، ونزوئلا، بوليوى و سنگال شده است قرار است روز دوشنبه وارد برازيليا شده و به طور خصوصى با لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس جمهور برزيل، ديدار و گفت و گو كند.

آقاى داسيلوا روز يكشنبه گفته بود كه «مفتخر» است از رييس جمهور ايران استقبال مى كند.

محمود احمدی نژاد قبل از ترك تهران گفت: «(پنج) كشورى كه در جريان اين سفر به آنجا خواهيم رفت به ويژه ونزوئلا و برزيل مى توانند در طراحى و تنظيم نظامات جديد نقش تعيين كننده اى داشته باشند.»

به گفته سفارت ایران، رییس جمهور ایران در سفر یک روزه خود به برزیل برنامه فشرده ای دارد و قرار است علاوه بر دیدار با رییس جمهور این کشور، قراردادهای دو جانبه تجاری با طرف های برزیلی امضاء کند و ضمن بازدید از کنگره این کشور در یک کنفرانس خبری حضور یافته و در دانشگاه برازیلیا نیز سخنرانی کند.

این نخستین دیدار یک رییس جمهور ایران از برزیل محسوب می شود و بر اساس توافق میان دو کشور، قرار است آقای داسیلوا در سال ۲۰۱۰ از تهران دیدار کند.

سفر آقاى احمدى نژاد به اين كشورها در زمانى انجام مى شود كه جمهورى اسلامى ايران به دليل فعاليت هاى هسته اى خود تحت فشارهاى تازه اى از سوى جامعه بين المللى قرار گرفته و رييس جمهور اين كشور اميدوار است كه در گفت و گو با سران كشورهاى متحد خود حمايت آنها را براى مقابله با اين فشارها جلب كند.

شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل، دو هفته پیش در سفری به برزیل بار دیگر ایران را متهم کرد که در صدد دستیابی به سلاح هسته ای است و خواستار حمایت برزیل از تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی شد.

این در حالی است که رییس جمهور برزیل با تحریم علیه تهران مخالفت کرد.
XS
SM
MD
LG