لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

ساسان آقایی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، بازداشت شد


ساسان آقایی
ساسان آقایی
در ادامه موج بازداشت دانشجویان و روزنامه‌نگاران در ایران، روز یک‌شنبه اول آذرماه ساسان آقایی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

ماموران امنیتی پس از بازداشت این روزنامه‌نگار منزلش را مورد بازرسی قرار داده و بخشی از وسایل شخصی و کامپیوتر وی را نیز توقیف کردند.

مقام‌های رسمی تاکنون اتهام و دلیل بازداشت این روزنامه‌نگار را اعلام نکرده‌اند، اما بازداشت ساسان آقایی در ادامه بازداشت بیش از یک‌صد خبرنگار و روزنامه‌نگار در ایران صورت می‌گیرد که از زمان آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده‌اند.

در همین حال شمار قابل توجهی از روزنامه‌نگاران، خبرنگاران عکاس و وب‌نگاران نیز در پنج ماه اخیر و با آغاز بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مجبور به ترک ایران شده‌اند که رسانه‌ها تعداد آنها را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرده‌اند.

ساسان آقایی، روزنامه‌نگار ۲۸ ساله، از نویسندگان روزنامه‌های فرهیختگان و روزنامه توقیف شده اعتماد ملی به مدیریت مهدی کروبی است که از ابتدای دهه هشتاد فعالیت در سرویس سیاسی روزنامه‌های اعتماد، توسعه و مردم‌سالاری را نیز در کارنامه خود دارد.

وی همچنین از وبلاگ‌نویسان پرسابقه به شمار می‌رود که از هفت سال پیش تاکنون به طور مداوم در وبلاگ خود با عنوان «تریبون آزاد» به وبلاگ‌نویسی پرداخته است.

گزارش‌های منتشر شده در سایت‌های اینترنتی از احضارهای مکرر این روزنامه‌نگار در هفته‌های اخیر به نهادهای امنیتی حکایت دارد.

بنا بر همین گزارش‌ها، ساسان آقایی در هفته‌های گذشته به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در خیابان صبای شمالی و در مجاورت خیابان انقلاب تهران احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

گزارشگران بدون مرز که نهادی بین‌المللی برای دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران به شمار می‌رود کمتر از یک هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای از تداوم «سرکوب مطبوعات و آزادی بیان در ایران» خبر داد و اعلام کرد که «پنج ماه پس از آغاز تظاهرات‌ اعتراضی روزنامه‌نگاران همچنان قربانی سرکوب‌اند».

در این بیانیه تاکید شده بود که «تهدید، احضار و بازداشت‌ها ادامه دارند» و «۳۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان به سر می‌برند».

گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده بود که «روزنامه‌نگارانی که در کشور مانده‌اند به شکل مداوم مورد تهدید و پیگرد قضایی قرار دارند.
برخی از روزنامه‌نگاران محاکمه شده در «دادگاهای استالینی» به احکام سنگین محکوم شده‌اند و از حق تجدیدنظر خواهی نیز محروم‌اند».

علاوه بر بازداشت ساسان آقایی، در ۱۲ روز گذشته و با دستگیری آکو کردنسب و مزدک علی‌نظری، دو روزنامه‌نگار دیگر هم بر شمار روزنامه‌نگاران زندانی افزوده شده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران هم که به دستور سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، پلمپ شده بود به‌رغم تغییر دادستان و اعتراض روزنامه‌نگاران همچنان بسته است.
XS
SM
MD
LG