لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

پرز در قاهره: قطع خانه‌سازی‌ها منوط به از سرگیری مذاکرات است


شیمون پرز (چپ) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسنی مبارک
شیمون پرز (چپ) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسنی مبارک
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، یکشنبه در قاهره از آمادگی کشورش برای قطع هرگونه خانه‌سازی در زمین‌های مورد نزاع با فلسطینی‌ها در صورت بازگشت نمایندگان تشکیلات فلسطینی به مسیر مذاکرات خبر داد.

حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر نیز گفته است برای از سرگیری روند صلح، «تنها به شهامت دو طرف مذاکرات نیاز هست».

رؤسای جمهور اسرائیل و مصر همچنین در نشستی خبری در پایان مذاکرات خود در قاهره بر لزوم تجدید تماس‌های راکد مانده صلح میان دولت اسرائیل و تشکیلات فلسطینی تاکید کردند.

شیمون پرز در این نشست خبری گفت که «دولت نتانیاهو متعهد می‌شود که پس از آغاز دوباره مذاکرات با فلسطینی‌ها، از ایجاد شهرک‌سازی جدید خودداری کند».

آقای پرز همچنین اضافه کرد که در صورت از سرگیری مذاکرات، زمینی‌هایی نیز که فلسطینی‌ها ادعای مالکیت آن را دارند برای هیچ برنامه‌ای استفاده نخواهد شد و خانه‌هایی هم که به صورت غیرمجاز ساخته شده، برچیده می‌شوند».

شیمون پرز همچنین گفت که «این نزاع ۱۵۰ سال است که ادامه یافته و ما بیش از این خواهان رنج فلسطینی‌ها نیستیم».

رئیس جمهور مصر نیز در این نشست خبری قطع خانه‌سازی‌های اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی و ازجمله در بیت‌المقدس را برای دادن امکان به تشکیل دولت مستقل فلسطینی، حائز اهمیت دانست.

حسنی مبارک گفت که «برای جلوگیری از برباد دادن فرصت کنونی، دو طرف اسرائیلی و فلسطینی باید شهامت نشان دهند».

آن طور که روزنامه معاریو گزارش داده است، آقای پرز طرحی را برای استقلال فلسطین در مرزهای موقت به رئیس جمهور مصر ارائه داده است.

با این حال در نشست خبری قاهره، رئیس جمهور مصر با حمایت از دیدگاه محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، تأکید کرده است که «با تشکیل دولت موقت فلسطینی موافق نیست».

آقای مبارک گفته است که می‌توان با یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده همه موضوع‌های مورد اختلاف اسرائیل و فلسطینی‌ها را حل کرد.

رئیس جمهور مصر روز شنبه در سخنرانی در پارلمان مصر، اقدامات اسرائیل از جمله در مورد بیت‌المقدس را «موجب از بین رفتن امید به صلح» توصیف کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده بودند که شیمون پرز جمعه در باره تلاش خود جهت بازگرداندن محمود عباس به مسیر مذاکرات با دولت اسرائیل، با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز رایزنی کرده و حمایت او را از طرح خود به دست آورده بود.

مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها از اواخر پائیز سال گذشته، به دلیل انتخابات پارلمانی اسرائیل و سپس در نتیجه روی کار آمدن دولتی که راست‌گراها در آن اکثریت را دارند، متوقف شد.

محمود عباس از آغاز به کار دولت بنیامین نتانیاهو تأکید کرده است که تا زمانی که طرح‌های خانه‌سازی اسرائیلی‌ها متوقف نشود، او به میز مذاکرات باز نمی‌گردد.

محمود عباس در هفته‌های اخیر با نومیدی از سیاست‌های اسرائیل و دلسردی از ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل، اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد نامزد رهبری تشکیلات فلسطینی شود.

مصر مناسبات بسیار نزدیکی با محمود عباس دارد و آقای عباس ملاقات‌ها و رایزنی‌های منظمی با حسنی مبارک و سایر مقامات مصری انجام می‌دهد.

هر چند که صلح ۳۰ ساله اسرائیل و مصر «صلحی سرد» توصیف می‌شود اما در عین حال مناسبات این دو کشور در سطح سفیر در این سه دهه کماکان حفظ شده است.
XS
SM
MD
LG