لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

دستگیری و محاکمه «هفت عضو جندالله» به اتهام محاربه


ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان
ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان
خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز چهارشنبه گفت که ایران «هفت عضو گروه جندالله» را که در استان سیستان و بلوچستان فعال‌ است دستگیر کرده و این افراد به اتهام محاربه دادگاهی شده‌اند.

گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی که جمهوری اسلامی آن را گروهی تروریستی می‌داند در مهرماه سال جاری مسئولیت یک حمله انتحاری را در شهر سرباز به عهده گرفت که به کشته شدن ده‌ها نفر و از جمله ۱۵ فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران منجر شد.

خبرگزاری فارس همچنین از قول ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، می‌گوید که هفت عضو بازداشتی گروه جندالله به «محاربه و عضویت در گروه تروریستی عبدالمالک ریگی» متهم شده و برای آنها وکیل تسخیری تعیین شده است.

ایران در تابستان گذشته ۱۳ عضو گروه جندالله و در ماه گذشته یک عضو دیگر این گروه را به جرم چندین فقره قتل و حمله به مراکز و نیروهای دولتی در این منطقه جنوب شرقی ایران که با دو کشور پاکستان و افغانستان هم‌مرز است به دار مجازات آویخت.

در همین زمینه جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز در روز چهارشنبه ضمن اشاره به این که تلاش برای دستگیری اعضای جندالله ادامه دارد بر ضرورت همکاری و اقدامات عملی کشور پاکستان تاکید کرد.

حسین سلامی گفت که پاکستان برای دستگیری اعضای این گروه شورشی به مقامات جمهوری اسلامی قول مساعد داده است، اما افزود که «آن چه برای ما اهمیت دارد اقدامات عملی در این زمینه است».

آقای سلامی اواسط آبان‌ماه نیز گفته بود که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در مهرماه امسال در شهر کویته دستگیر شده، اما با دخالت «عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی» پاکستان آزاد شده است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در آن زمان تصریح کرد که عبدالمالک ریگی در پنجم مهرماه در شهر «کویته» دستگیر شده و «تنها بعد از یک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور همسایه» ایران آزاد شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز پس از انفجار اخیر سیستان و بلوچستان صریحا سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان را به همکاری با گروه ریگی متهم کرد و گفت: «ما شنيده‌ايم که برخى از ماموران در پاکستان با عوامل اصلى اين حوادث تروريستى همکارى مى‌کنند و اين را حق خود مى‌دانيم که اين جنايتکاران را از آنها مطالبه کنيم.»
XS
SM
MD
LG