لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

هنگامه شهیدی؛ مرور یک پرونده


هنگامه شهیدی
هنگامه شهیدی
چهارشنبه ۱۳ آبانماه همزمان با اعتراض‌ها در خیابان‌های تهران و شهرهای دیگر ایران، هنگامه شهیدی، مشاور امور زنان مهدی کروبی، کاندیدای ریاست جمهوری، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد.

محمد مصطفایی که وکالت هنگامه شهیدی را در دفاع از پرونده ۵۰۰ صحفه‌ایش بر عهده داشت در وبلاگ خود نوشته است که موکلش هیچ یک از اتهامات مطرح شده توسط دادستان را نپذیرفته است.

زمانی که هنگامه شهیدی در دادگاه به دفاع از خود برخاست تنها سه روز از آزادی وی از زندان می‌گذشت. سه روزی که بیش از نیمی از آن را در بیمارستان سپری کرده بود. او در اعتراض به «بازداشت غیر قانونی خود» در روزهای قبل از آزادی‌اش به اعتصاب غذایی هشت روزه دست زده بود.

به گفته هنگامه شهیدی، در طول بازداشت ۱۲۵ روزه‌اش، بارها به حیاط زندان منتقل شده و به او اعلام شده بود که قرار است حکم اعدام در موردش اجرا شود.

به گفته محمد مصطفایی،‌ در حکم صادره علیه شهیدی، وی در مواردی چون « اقدام بر علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق حضور در اغتشاشات و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق مصاحبه با تلویزیون بی بی سی ، امضا بیانیه‌های تبلیغی بر علیه نظام همچون کمپین یک میلیون امضا و کمپین لغو مجازات سنگسار و امضا بیانیه‌های تهیه شده خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل و نیز تبلیغ علیه نظام از طریق وبلاگ نویسی » متهم شده است.

در فهرست اتهامات هنگامه شهیدی،‌ اتهام توهین به رئیس جمهوری هم دیده می‌شود.

محمد مصطفایی درباره این اتهام جدید می‌گوید: «در مورد توهین به رئیس جمهور ، ماده قانونی وجود دارد. اگر کسی به رئیس جمهور توهین کند و اتهامش به اثبات برسد و مجرم شناخته شود محاکمه خواهد شد و آنچه در قانون مقرر شده است برای او اعمال می‌گردد. در مورد پرونده خانم شهیدی لازم است بگویم خانم شهیدی در بدترین شرایط در بازداشت بوده اند. مدت ۵۰ روز در انفرادی به سر برده‌اند و مدت زمانی که خارج از انفرادی بوده‌اند نیز شرایط سختی داشته‌اند. ایشان در نهایت دست به اعتصاب غذا زده‌اند. فشارهای روحی و روانی بر ایشان به گونه‌ای بوده که تحمل ادامه بازداشت را نداشته‌اند. بنابر این خیلی از مسائلی را که در پرونده مطرح می‌شد را قبول کرده‌اند تا رها شوند.

مثلا ایشان گفته‌اند که بله من نامه‌ای به آقای گنجی نوشته‌ام. گویا در پرونده مقدماتی نامه‌ای آورده‌اند و پرسیده‌اند که آیا شما این نامه را به آقای گنجی نوشته‌اید که تایید کرده‌اند اما این طور که خودشان می‌گویند نامه ای به آقای گنجی ننوشته‌اند ولی در بازجویی‌های مقدماتی گفته‌اند که من نوشته‌ام و بعدها هم منکر این موضوع شدند.

در مورد توهین به ریاست جمهوری هم جمله ای را به نقل از ایشان در جایی ذکر کرده اند و گفته اند که شما این جمله را گفته‌اید. و ایشان هم گفته‌اند بله. من فلان روز در فلان جا این را گفته‌ام. ولی بعدها منکر آن شدند.»

حاصل همه این اتهامات در مورد هنگامه شهیدی، صدور شش سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری است.

محمد مصطفایی درباره گام بعدی در پرونده هنگامه شهیدی می‌گوید: «از روز گذشته که حکم به صورت حضوری در دفتر شعبه به من ابلاغ شد من این امکان را دارم که به مدت ۲۰ روز دفاعیاتم را نسبت به اتهاماتی که به موکلم زده شده است را ارائه کنم و به حکم صادره اعتراض کنم. این اعتراض را به دادگاه تجدید نظر خواهم داد تا در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی قرار بگیرد و امیدوارم که مرجع بالاتری تعیین شود که بی‌طرفانه به این پرونده رسیدگی کند. مطمئنم اگر شخص بی‌طرفی این پرونده را مورد ملاحظه قرار دهد و دقت کند، در آن صورت به اعتقاد من هیچ حکمی‌ به جز حکم تبرئه صادر نخواهد کرد.»

هنگامه شهیدی در روز نهم تیر ماه بازداشت شد و پس از گذراندن ۱۲۵ روز بازداشت ،‌ شامل ۵۰ روز انفرادی و پس از هشت روز اعتصاب غذا، در روز دهم آبان ماه با تصمیم ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب آزاد شد.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG