لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

احمدی نژاد: ایران اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید می کند


محمود احمدی نژاد می گوید که ایران «در خصوص موضوع هسته اى گفت و گو نمى كند.»
محمود احمدی نژاد می گوید که ایران «در خصوص موضوع هسته اى گفت و گو نمى كند.»
محمود احمدى نژاد روز چهارشنبه در اصفهان اعلام كرد كه جمهورى اسلامى ايران سوخت ۲۰ درصدى براى يك راكتور تحقيقاتى خود را توليد مى كند.اين اظهار نظر رييس دولت دهم آخرين نشانه از رد كامل پيش نويس وين براى مبادله اورانيوم كم غنى شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى است.
رييس جمهور ايران كه براى يك سفر استانى به اصفهان سفر كرده است در جمع هواداران خود در ميدان نقش جهان اين شهر گفت: «ما گفتيم كه سوخت ‪ ۲۰‬درصد به ما بدهند و طبق مقررات آژانس آنها موظف هستند سوخت به ما بدهند. اما شروع به شرط و شروط گذاشتن كردند و ما گفتيم اگر به ما سوخت مى ‌دهيد، مى ‌گيريم و اگر سوخت نمى ‌دهيد، شما را به خير و ما را به سلامت.»

وى گفت: «به فضل الهى ملت ايران سوخت ‪ ۲۰‬درصد و هر چيزى را كه بخواهد، خودش خواهد ساخت.»

خبر توليد سوخت ۲۰ درصدى از سوى آقاى احمدى نژاد پس از آن اعلام مى شود كه ايران در پاسخ به پيشنهاد روز ۲۲ اكتبر آژانس براى ارسال اورانيوم با غناى ۳.۵ درصد به روسيه گفت كه تنها حاضر است در خاك خود اين مبادله را انجام دهد.

بر اساس پيش نويس ياد شده كه ايران نيز موافقت اوليه خود را با آن اعلام كرده بود، نزديك به ۷۵ درصد اورانيوم تهران براى غنى سازى تا سقف ۱۹.۷۵ درصد به روسيه ارسال و پس از تبديل آن به ميله هاى سوخت اتمى در فرانسه در اواخر سال ۲۰۱۰ به ايران بازگردانده مى شد.

مسئول شكست طرح مبادله اورانيوم

آقاى احمدى نژاد در سخنان خود مسئول شكست طرح مبادله اورانيوم را طرف هاى مذاكره كننده با ايران يعنى آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس معرفى كرد و گفت: «به ما گفتند سوخت ۳.۵ درصدى را بدهيد غنى كنيم برگردانيم و ما نيز گفتيم مشكلى نداريم. بعدا ديديم كه حرف ها عوض شد.»

رييس دولت دهم سه شنبه شب در گفت و گو با شبكه يك سيما، واكنش مخالفان داخلى خود به پيش نويس وين را در تغيير تصميم ايران نيز موثر دانسته بود و بدون اشاره به مخالفت مير حسين موسوى گفته بود: «اينها يك عده كسانى بودند كه در اوج فشارهاى هسته اى از اين طرف به ما فشار مى آوردند و مى گفتند كوتاه بياييد و حالا سوپر انقلابى شده اند.»

وى افزود: «حالا كه گذشت، هم اينها و هم آنها خطا كردند و ما گفتيم حالا كه اين طور شد ما نمى دهيم.»

مير حسين موسوى در واكنش به ارسال اورانيوم از سوى ايران به روسيه گفته بود كه اين اقدام، دستاوردهاى چند ساله دهها دانشمند ايرانى را بر باد مى دهد.

رييس جمهور اسلامى ايران در سخنان روز چهارشنبه خود بار ديگر تاكيد كرد كه اين كشور ۱۰ مركز مثل نطنز راه اندازى خواهد كرد.

روز يكشنبه هفته جارى، دولت آقاى احمدى نژاد سازمان انرژى اتمى ايران را مكلف كرد كه تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تاسيسات هسته اى نطنز اقدام كند.

ايران مى گويد قرار است در اين ده مركز، ۵۰۰ هزار سانتريفوژ براى غنى سازى اورانيوم به منظور توليد سوخت نيروگاه هاى اتمى خود نصب كند.

در حال حاضر در تاسيسات نطنز هشت هزار دستگاه غنى سازى نصب شده كه چهار هزار عدد آن فعال است و تا كنون ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى كرده است.

اين كشور علاوه بر تاسيسات نطنز در حال ساخت مركز جديد غنى سازى اورانيوم در فردو – نزديكى شهر قم – است كه گنجايش نصب سه هزار سانتريفوژ دارد.

محمود احمدى نژاد در سخنرانى روز چهارشنبه خود در حالى كه از سوى طرفدارانش تشويق مى شد، «موضوع هسته اى» را تمام شده دانست و گفت كه «ملت ما در خصوص موضوع هسته اى گفت و گو نمى كند.»

به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، وى اظهار داشت: «ما اهل گفت و گو هستيم. البته بدانيد كه حتى اگر التماس هم كنيد، ملت ايران راجع به موضوع هسته‌اى با شما گفت و گو نخواهد كرد.»

شوراى حكام آژانس روز جمعه، ۲۷ نوامبر، در قطعنامه اى با انتقاد شديد از جمهورى اسلامى ايران به دليل پنهانكارى در ساخت تاسيسات فردو از اين كشور خواست تا فعاليت در اين مركز را متوقف كند.

ايران در واكنش اعلام كرد براى يك دقيقه هم فعاليت هاى هسته اى خود را متوقف نمى كند. انتظار مى رود كه اقدام هاى تازه ايران راه را براى اعمال تحريم هاى بيشتر بر اين كشور باز كند و روسيه و چين، متحدان سنتى ايران، نيز به اين روند بپيوندند.
XS
SM
MD
LG