لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

فرمانده سپاه تهران : تدابير لازم را برای ١۶ آذر در نظر گرفته‌ايم


علی فضلی فرمانده سپاه تهران
علی فضلی فرمانده سپاه تهران
در حالی که در آستانه روز ١۶ آذر ماه فرمانده سپاه استان تهران از «اتخاذ تدابیر لازم» برای مقابله با تظاهرات مخالفان در این روز خبر داده است، دبیر شورای نگهبان با متهم کردن معترضان به نتایج انتخابت به «همراهی با آمریکا»، نسبت به انجام اقدام‌هایی که به گفته وی «رضایت آمریکا را در پی خواهد داشت» هشدار داده است.

سردار علی فضلی فرمانده سپاه استان تهران که نیروهای تحت امرش به ویژه مسئولیت مقابله با اعتراض‌های مردمی در پایتخت را بر عهده دارند، روز جمعه با اشاره به در پیش بودن ١۶ آذر، روز دانشجو به خبرگزاری ایرنا گفته است: «زمزمه‌هایی در خصوص اغتشاشات و عواملی که در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور هستند، داریم اما پیش‌بینی اتفاق خاصی را در این روز نمی‌کنیم».

با این همه فرمانده سپاه استان تهران از اتخاذ «تدابیر لازم برای این روز» توسط نیروهای سپاه پاسداران و بسیج خبر داده است، که در سرکوب خونین تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات در ایران نقش محوری ایفا کرده‌اند.

پیشتر نیز نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران با صدور اطلاعیه‌اى تهدید کرده بود، با هر گونه تجمع یا مراسم معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهورى در روز ۱۶ آذر برخورد خواهد کرد.

پس از انتخابات ریاست جمهورى و گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتایج آن در ایران، تهدید به برخورد با معترضان در آستانه مناسبت‌های دولتى و غیر دولتى به یک رویه از سوى نهادهاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى ایران تبدیل شده است.

در همین راستا با نزدیک شدن به سالروز ١۶ آذر و روز دانشجو، که هر سال در دانشگاه‌های ایران با مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها مردم و دانشجویان را ازانجام اقدامات اعتراض‌آمیز در این روز برحذر داشته‌اند.

گفتنی است، پیشتر نیز سپاه پاسداران، نیروى انتظامى و دادستانى تهران در آستانه «روز قدس» و همچنین «۱۳ آبان» خواستار عدم برگزارى تجمع‌هاى اعتراضى مخالفان جمهورى اسلامى شده و هشدار داده بودند که با معترضان به شدت برخورد خواهد شد.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه و حوادث پس از آن، به دلیل آن که دولت اجازه برگزاری هیچ گونه تجمع اعتراضی را به مردم نمی‌دهد، معترضان و حامیان جنبش سبز با استفاده از مناسبت‌هایی چون روز قدس و روز دانش‌آموز به بیان اعتراض خود به نتایج انتخابات در ایران پرداخته‌اند.

در آخرین نمونه، در روز ١۳ آبان سال جاری و در سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران و روز دانش‌آموز، با وجود تمام تهدیدهای مقام‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، معترضان حضور پررنگی در خیابان‌های تهران و دیگر شهرها داشتند.

پس از تظاهرات اعتراض آمیز در این روز حامیان جنبش سبز در ایران در سایت‌های اینترنتی خود از روز ١۶ آذر به عنوان «فرصت بعدی» برای برگزاری تظاهرات نام برده و خود را برای آن آماده کرده‌اند.

در این میان آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که روز جمعه به عنوان خطیب نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، نسبت به انجام هر گونه اقدامی در روز شانزده آذر که به گفته وی «رضایت آمریکایی‌ها را درپی داشته باشد»، هشدار داد.

«خائنان به انقلاب را آواره می‌کنیم»

امام جمعه موقت تهران با متهم کردن تلویحی معترضان به نتایج انتخابات به «همراهی با آمریکا» افزود: « در این مملکت اگر کسانی خیال کنند می‌توانند دشمنی با آمریکا را از دل‌های مردم ایران بیرون ببرند، چنین امری تحقق نخواهد یافت».

وی با هشدار شدید به معترضان به نتایج انتخابات گفت: « مشاهده کردید آنهایی که براندازی سخت علیه نظام کردند به چه سرنوشتی دچار شدند، حال شما با دیکته‌ای که آمریکا برای شما قرائت می‌کند ،‌ می خواهید علیه نظام براندازی نرم انجام دهید».

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران رهبران عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران بارها کشورهای غربی و از جمله ایالات متحده را به حمایت از معترضان به نتایج انتخابات متهم کرده‌اند.

آیت‌الله جنتی که عملکرد وی به عنوان دبیر شورای نگهبان در جریان انتخابات اخیر با انتقاد شدید نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری روبرو شده و جانبداری‌اش را از محمود احمدی‌نژاد نیز پنهان نکرده است، خطاب به معترضان گفت: « آنهایی که خیانت به اسلام و انقلاب می‌کنند، بدانند که کیفر کارهای خود را خواهند دید. آنها باید بدانند، همان نیروهای مردمی که منافقان را از کشور آواره کردند، خائنان به اسلام و انقلاب را نیز آواره خواهند کرد».

وی با اشاره تلویحی به سخنان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات که حامیان دولت را به دور شدن از «آرمان‌های اولیه جمهوری اسلامی» متهم می‌کنند، افزود:«عده ای دیروز در یک صف بودند، اما امروز صف خود را عوض کردند، ‌روزی در خط امام ‌بودند، اما امروز مدعی خط امام هستند، اما ضد خط امام حرکت می کنند و با دشمن خط امام در یک صف می‌شوند».
XS
SM
MD
LG