لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

صالحی: ایران به ۲۰ مرکز غنی‌سازی نیاز دارد


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید ایران برای تامین نیروگاه‌های اتمی خود به تاسیس ۲۰ مرکز غنی‌سازی نیاز دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت: «ایران به ۲۰ هزار مگاوات برق احتیاج دارد که سوخت مورد نیاز آن ۲۰ برابر توان تولید مرکز غنی‌سازی نطنز است. به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است ۱۰ مرکز غنی‌سازی مشابه نطنز ایجاد کند که هر یک با تولید سالانه ۳۰ تن اوارنیم غنی‌شده، سوخت یکی از نیروگاه‌های اتمی کشور را تامین خواهند کرد.»

ایران پس از اینکه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محکوم شد، اعلام کرد عملیات ساخت ۱۰ کارخانه غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کار قرار خواهد داد.

ایران تاکنون دو مرکز غنی‌سازی اورانیوم اعلام شده دارد که یکی از آنها در فوردوی قم است که به تازگی افشا شد. کارخانه غنی‌سازی قم هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و به تازگی بازرسان آژانس اجازه یافتند که از این مرکز بازدید کنند.

از سوی دیگر ایران تاکنون به پیشنهاد وین پاسخ نهایی نداده است؛ برپایه این پیشنهاد که ایران به طور اصولی با آن موافقت کرده بود، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵درصدی خود را در یک محموله به روسیه انتقال می‌دهد و در برابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی برای رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

علی اکبر صالحی در ادامه مصاحبه خود گفت: «تعهد ایران به پیمان ان پی تی مانع رسیدن غرب به اهداف خود در موضوع اتمی شده است از این رو کشورهای غربی تلاش می‌کنند با وارد کردن فشار، ایران را وادار به خروج از این پیمان کنند ولی ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج نخواهد شد.»

ایران با آنکه در دولت محمد خاتمی داوطلبانه این پروتکل را به امضا رساند اما آن را به اجرا درنیاورد، چراکه مجلس آن را به تصویب نرساند.

کشورهایی که پروتکل الحاقی را به اجرا درمی‌آورند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهند به طور سرزده از تأسیسات هسته‌ای یا دیگر مجتمع‌های نظامی و غیر نظامی بازرسی کند. این پروتکل، تعهداتی بیش از پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای کشورهای امضا کننده ایجاد می‌کند؛ کشورهایی که پروتکل الحاقی را به اجرا درمی‌آورند، باید هنگامی که تصمیم به طراحی یا ساخت یک مرکز هسته‌ای می‌گیرند آن را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارند.

علی اکبر صالحی درباره مرکز غنی‌سازی فردوی قم گفت: «تاکنون هیچ سانتریفیوژی در فوردو نصب نشده و هیچ مقداری اورانیوم نیز وارد این مرکز نشده است و آنچه تاکنون در این مرکز ایجاد شده است در حد ساخت زیرساختهای اصلی مرکز است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با «غیرمنطقی» خواندن قطعنامه شورای حکام علیه ایران گفت: «اعمال تحریم‌های بیشتر فشار مورد انتظار غرب را بر ایران وادار نخواهد کرد و نمی‌تواند ایران را به تسلیم در برابر خواسته‌های غرب وادار کند.»
XS
SM
MD
LG