لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

اتحادیه اروپا در باره عدم همکاری ایران برای حل برنامه هسته ایش هشدار داد


وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران را تهدید کردند، در صورتی که با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی خود همکاری نکند از اقدام های شورای امنیت علیه تهران حمایت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایان نشست روز سه ‌شنبه خود در بروکسل با انتقاد از «خودداری ایران از گفت و گو بر سر برنامه اتمی‌اش»، خواستار اتخاذ «تدابیر مناسب» در قبال جمهوری اسلامی شدند.

در بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که قرار است در نشست سران کشورهای عضو این اتحادیه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مطرح شود، آمده است: « تداوم خودداری ایران از عمل به تعهدات بین‌المللی‌ خود و نیز عدم تمایل این کشور به انجام مذاکره بر سر برنامه اتمی‌اش مستلزم دریافت پاسخی صریح و نیز اتخاذ تدابیر مناسب است».

پیشتر ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده بود، ایران برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی‌اش و جلوگیری از تشدید تحریم‌ها تنها تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارد.

تنش بر سربرنامه اتمی ایران پس از آن بالا گرفته است که جمهوری اسلامی از پذیرفتن پیشنهادی درباره مبادله بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌ شده خود با سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به ساخت تاسیسات غنی سازی فردو، در نزدیکی شهر قم، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرده است که می‌تواند، راه را برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار سازد.

در این میان وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کرده‌اند، چنانچه ایران بر سر برنامه اتمی‌اش با جامعه جهانی همکاری نکند، « اتحادیه اروپا از اقدامات شورای امنیت سازمان ملل (علیه ایران) حمایت خواهد کرد.»

میشاییل اشپیندلگر، وزیر امور خارجه اتریش، با اشاره به بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در باره مسئله اتمی ایران اظهار داشت، اتحادیه اروپا ابتدا در انتظار تصمیم شورای امنیت باقی می ‌ماند، اما در صورتی که تدابیر اتخاذ شده از سوی این شورا کافی و موثر نبود، کشورهای اروپایی خود راساً تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهند کرد.

وی با بیان این که صبر جامعه جهانی در قبال ایران رو به پایان است، افزود: « چنانچه ایران در مدت باقی مانده تا پایان سال تغییر موضع ندهد، گفت و گوها در باره تحریم این کشور آغاز می‌شود.»

در همین حال وزیر امور خارجه سوئد گفته است: «سرکوبی خشونت بار تظاهرات آرام» مردم در ایران باعث شد که لحن بیانیه اتحادیه اروپا شدت یابد.

اتحادیه اروپا همچنین با ابراز نگرانی درباره ایمنی شهروندان اروپایی ساکن ایران اعلام کرد: «هر گونه اقدام علیه عضوی از این اتحادیه، به مثابه اقدام علیه کل اتحادیه اروپا محسوب می شود.»

از سوی دیگر وزیر دفاع آلمان روز سه‌شنبه از برنامه اتمی ایران به عنوان تهدیدی برای همه «جهان آزاد» یاد کرد.

کارل تئودور تسوگوتنبرگ که در حضور نمایندگان جامعه یهودی آمریکا و شماری از افسران ارتش آلمان سخنرانی می‌کرد، با اشاره به نگرانی‌ها نسبت به برنامه اتمی ایران اظهار داشت: «برنامه اتمی ایران به منزله چالشی خطرناک برای اسراییل، ناتو، اتحادیه اروپا و نیز کشورهای عرب به شمار می‌آید.»

کشورهای غربی نگران هستند که تهران در پوشش فعالیت های هسته ای و غنی سازی اورانیوم در صدد ساخت سلاح اتمی باشد ولی مقام های ایران اهداف این برنامه را صلح آمیز می دانند.

شورای امنیت سازمان ملل در سه قطعنامه تحریمی خود از ایران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG