لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

اتحاديه اروپا از تحريم های جديد عليه ايران حمايت خواهد کرد


سران ۲۷ کشورعضو اتحاديه اروپا روز جمعه در نشست خود در بروکسل در بيانيه ای با اشاره به خودداری ايران از همکاری با جامعه بين المللی برای حل مناقشه هسته ای اين کشور، تاکيد کرده اند که از تحر يم های جديد عليه جمهوری اسلامی حمايت خواهند کرد.

در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است که «خودداری مداوم جمهوری اسلامی ايران از عمل به تعهدات بين المللی اش و علاقه نداشتن اين کشور به حل مسئله هسته ايش از طريق مذاکره، به پاسخی صريح، از طريق اقدامات مقتضی، نياز دارد.»

بيانيه اتحاديه اروپا افزوده است که اعضای اين اتحاديه آماده اند تا در اين زمينه «گام های ضروری را بردارند».

همچنين اتحادیه اروپا از وزيران خارجه کشورهای عضو خواسته است تا زمينه برداشتن اين «گام ها» را فراهم کنند.

اين بيانيه روشن نکرده است که منظور اتحاديه اروپا، برقراری تحريم های جداگانه از سوی اين اتحاديه است يا اينکه آنها تنها از تحريم های جديد شورای امنيت سازمان ملل حمايت خواهند کرد.

این در حالی است که گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، نیز روز جمعه در بروکسل گفت:«اکنون اگر پاسخی قانع کننده از ايران دريافت نکنيم...ما هميشه اين را در بريتانيا گفته ايم که آماده ايم تا تحريم ها را مورد بررسی قرار دهيم و اين همان چيزی که در نيويورک آماده شده است».

در همين حال، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، نيز از افزايش حمايت های بين المللی از اقدامات تنبيهی عليه ايران خبر داد.

در حالی که فرانسه بريتانيا و آمريکا، روز پنجشنبه از احتمال افزايش تحريم های تازه عليه ايران در شورای امنيت صحبت کرده اند، آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو مخالف افزايش تحريم های عليه ايران است.

روسيه که عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو در اين شورای است، روابط نزديکی با ايران دارد و خواستار استفاده از روش های سياسی و ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون به دليل سرپيچی ايران از توقف فعاليت مربوط به غنی سازی اورانيوم ، سه قعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است.

گيتس: همه گزينه ها مد نظر هستند

همزمان با تاکید اتحادیه اروپا بر اقدامات ضروری در قبال ایران، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نیز روز جمعه گفته است که انتظار می رود که جامعه بين المللی تحريم های جديد و عمده ای عليه ايران اعمال کند.

آقای گيتس که در جمع نيروهای نظامی آمريکا در شمال عراق صحبت می کرد گفت: « چنانچه ايران رويکرد خود را تغيير ندهد و به آنچه که در اوايل اکتبر موافقت کرده است عمل نکند، فکر می کنم شاهد اعمال تحريم های تازه و عمده جامعه بين المللی عليه ايران خواهيد بود».

اشاره رابرت گيبس به توافق نماينده ايران با طرح پيشنهادی محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، برای انتقال حدود هفتاد و پنج درصد از اورانيومی غنی سازی شده اين کشور به روسيه و تبديل ان به ميله های سوخت مورد استفاده رآکتور تحقيقاتی تهران است.

ايران پس از پايان مهلت تعيين شده برای ارائه پاسخ به پيشنهاد مديرکل آژانس، اين طرح را رد کرد.

با اين حال آقای گيتس درباره رويکردها در قبال برنامه هسته ای ايران تصريح کرد: تمامی گزينه ها، از جمله اقدام احتمالی نظامی عليه ايران بايد مد نظر باشند.

وزير دفاع آمريکا همچنين گفت: ولی با اقدام نظامی فقط می توان شايد دو يا سه سال زمان خريد.

رابرت گيتس افزود: در نهايت برای برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای می بايد بسته ای از مشوق ها و اقدامات تنبیهی تهيه کرد تا مقامات دولت ايران را ترغيب کرد با داشتن سلاح هسته ای آنها امنيت کمتری خواهند داشت.

در همين حال، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تا پايان سال جاری ميلادی به مقام های ايران فرصت داده است يا مشوق های اقتصادی غرب را در قبال تعليق غنی سازی اورانيوم بپذيرد و يا با انزوا و تحريم های بيشتر روبه رو شود.

ايران می گويد که فعاليت های اتمی اش اهداف صلح آميز دارد و به منظور تهيه سوخت برای نيروگاه های اتمی توليد برق دنبال می شود. اين در حالی است که به گفته مقام های غربی، کشف تاسيسات جديد غنی سازی اورانيوم در فردو، نزديکی شهر قم، ادعای ايران مبنی بر تکذيب تلاش برای ساخت بمب اتمی را کم اثر کرده است.

در همين زمينه، يک مقام بلندپايه آمريکايی به رويترز گفته است: اوايل سال آينده ميلادی کشورهای غربی مساله تشديد تحريم های ايران را بررسی خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG