لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

آمریکا: هیچ مدرکی از حمایت ایران از شیعیان یمن نداریم


جفری فلتمن
جفری فلتمن
در حالی که یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفته است، کشورش هیچ مدرکی در باره حمایت ایران از شورشیان شیعه در یمن در دست ندارد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرده است، حل بحران در یمن راه حل نظامی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز جفری فلتمن، دستیار ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، روز جمعه در سخنانی در منامه پایتخت بحرین با اشاره به بحران جاری در یمن اظهار داشت: «عده‌ای از دوستان و شرکای ما احتمال حمایت خارجی از شیعیان حوثی را مطرح کرده و ما نیز تئوری حمایت ایران از شیعیان یمنی را شنیده‌ایم. اما راستش را بخواهید، ما هیچ گونه اطلاعات و مدارک مستقلی در این باره در دست نداریم».

موضع این مقام آمریکایی در این زمینه در تقابل با ادعاهای یمن قرار دارد که همواره ایران را به حمایت از شورشیان شیعه متهم می‌کند که چندی پیش بخشی از قلمرو عربستان سعودی را نیز به اشغال خود درآورده بودند.

به دنبال حمله شیعیان یمنی به بخشی از خاک عربستان سعودی، این کشور عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه شورشیان شیعه یمنی که به گفته خود با دولت مرکزی یمن مبارزه می‌کنند، آغاز کرده است.

عملیات نظامی عربستان سعودی و یمن علیه شورشیان شیعه با انتقاد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده است.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در سخنانی در جریان ششمین کنفرانس امنیت منطقه‌ای در منامه با محکوم کردن «استفاده از ابزار نظامی برای حل بحران یمن» اظهار داشت: «عملیات نظامی تنها باعث شعله‌ورتر شدن آتش شده و هیچ نتیجه‌ای در برنخواهد داشت».

منوچهر متکی ضمن اعلام حمایت کشورش از «تمامیت ارضی، امنیت و استقلال یمن» از «گفت‌وگو و سایر گزینه‌های مسالمت‌آمیز» به عنوان تنها راه حل بحران جاری در یمن یاد کرد.

پیشتر نیز وزیر خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد، با انکار اتهام حمایت جمهوری اسلامی از شورشیان یمنی گفته بود: «کشوری که به دنبال تثبیت صلح و ثبات در منطقه است... نمی‌تواند نقشی در ایجاد تنش داشته باشد».

این در حالی است که یمن همواره جمهوری اسلامی را به حمایت از شیعیان شمال این کشور متهم کرده و چندی پیش نیز مقام‌های یمنی اعلام کرده بودند، یک کشتی ایرانی حامل جنگ‌افزار برای شورشیان را توقیف کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا بارها نگرانی خود را از تحولات یمن و بالا گرفتن دامنه خشونت‌ها در این کشور اعلام کرده است و عربستان سعودی نیز از این بابت نگران است که عدم ثبات در یمن شرایط مساعدی برای فعالیت شبکه تروریستی القاعده در این کشور فراهم آورد.

در این میان جفری فلتمن از تمام طرف‌های درگیر در بحران یمن خواست، مانع از گسترش این بحران به خارج از مرزهای یمن شد. مشاور وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «به نظر من تبدیل شدن این بحران به رویارویی میان شیعه و سنی بسیار خطرناک است».

از سوی دیگر شیخ خالد بن احمد الخلیفه وزیر امور خارجه بحرین نیز که در کنفرانس امنیتی منامه سخن می‌گفت، با بیان این که «هیچ تردیدی در باره دخالت خارجی در جنگ یمن» وجود ندارد، آمادگی کشورش را برای حمایت از عربستان سعودی در جنگ با شورشیان شیعه یمن اعلام کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورش آماده اعزام نیرو به یمن است، اظهار داشت: «ما برای کمک اینجا هستیم».
XS
SM
MD
LG